Number of the records: 1  

Dechová a fonační cvičení v logopedické praxi

  1. Title statementDechová a fonační cvičení v logopedické praxi / Klára Ligurská
    Personal name Ligurská, Klára, (dissertant)
    Phys.des.78 listů : barevné ilustrace, grafy
    NoteOponent Zdeněk Svoboda. Vedoucí práce Ilona Pešatová
    AbstractDech je předpokladem pro řadu fyziologických procesů v lidském těle. Ovlivňuje širokou škálu jeho funkcí od psychického stavu až například po držení těla. Je také zákla-dem tvorby hlasu a hlas je základem řeči. Jakkoli je dýchání přirozené, lze jej rozlišovat na správné a chybné. Přes tuto přirozenost však není samozřejmé, že každý dýchá auto-maticky správně, naopak. V předchozím výzkumu jsme zjistili, že předškoláci mají v dýchání značné rezervy. V tomto výzkumu jsme se zaměřili na zjištění, o jaké rezervy se jedná, jak jsou mezi předškoláky zastoupeny a především, jestli se dají účinně napravit. Na vzorku 60 předškoláků, po třiceti intaktních a s narušenou komunikační schopností jsme zjišťovali změnu v dýchání po osmi týdnech dechových cvičení. Výsledky jsme porovnávali se stejně velkými kontrolními skupinami. Obě experimentální skupiny vykázaly signifikantní progres, došlo u nich ke zlepšení dechové ekonomie. To potvrzuje dovednost naučit se správně dýchat, a tím užitečnost dechových cvičení v kurikulu před-školního vzdělávání.
    Breath is a prerequisite for a number of physiological processes in the human body. It affects a wide range of its functions, from one's mental state to, for example, pos-ture. It is also the basis of voice production, and voice itself is the basis of speech. Alt-hough breathing is natural, we can distinguish between right and wrong breathing. De-spite breathing being natural, it is not obvious that everyone breathes correctly on its own. On the contrary. In a previous research, we found that pre-schoolers have signifi-cant reserves in breathing. In this research, we focused on finding out what reserves are involved, how they are represented among pre-schoolers and, above all, whether they can be effectively remedied. On a sample of 60 pre-schoolers, thirty intact and thirty with impaired communi-cation skills, we found a change in breathing after eight weeks of breathing exercises. We compared the results with equally large control groups. Both experimental groups showed significant progress and their respiratory economy improved. This confirms the ability to learn to breathe properly, and thus the usefulness of breathing exercises in the preschool curriculum.
    Another responsib. Svoboda, Zdeněk, 1976- (opponent)
    Pešatová, Ilona (thesis advisor)
    Another responsib. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. Katedra speciální a sociální pedagogiky (degree grantor)
    Subj. Headings logopedie * dechová cvičení * speciální pedagogika
    Subj. Headings breathing exercises * speech therapy
    Form, Genre diplomové práce
    Conspect376 - Výchova a vzdělávání zvláštních skupin osob
    UDC376-056.264 * 615.825:612.21 * 376 * (043)378.2
    CountryČesko
    Languagečeština
    URLhttps://portal.ujep.cz/StagPortletsJSR168/CleanUrl?urlid=prohlizeni-prace-detail&praceIdno=00184050
    Document kindDiploma theses
    Call numberBarcodeSublocationVolný výběrInfo
    DA 124353300712435sklad CIn-Library Use Only

Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.