Number of the records: 1  

Analýza povědomí afrických a českých žáků o geografii světa

  1. Title statementAnalýza povědomí afrických a českých žáků o geografii světa = Analysis awareness of african and czech pupils about the geography of the world / Renata Binková
    Personal name Binková, Renata, (dissertant)
    Phys.des.56 listů : barevné ilustrace + 1 CD
    NoteVedoucí práce Jan D. Bláha. Oponent Silvie Kučerová. Souběžný název v anglickém jazyce
    AbstractCílem bakalářské práce je provést analýzu a komparaci povědomí afrických a českých žáků 2. stupně základních škol o geografii světa. V rámci vlastního empirického šetření autorka pořídí přiměřený vzorek mentálních map od obou skupin žáků, provede dotazníkové šetření a rozhovory s učiteli zúčastněných žáků. Je důležité, aby se autorka zaměřila rovněž na podmínky (reflexe českého a zanzibarského, resp. tanzanského geografického kurikula, prostředí školy, dostupných výukových pomůcek a dalších materiálů, časové dotace pro zeměpis atd.), v rámci něhož mapy vznikaly a případně vyhodnotila vliv jednotlivých faktorů na pořízené mentální mapy a informovanost žáků. Na základě následné syntézy poznatků se autorka pokusí nastínit možnosti a opatření pro zvýšení kvality v obtížných podmínkách afrického geografického vzdělávání. Práce v sobě bude propojovat řadu dílčích disciplín, ať už se jedná o oborovou didaktiku, regionální a sociální geografii, kulturní geografii, kartografii či vizuální antropologii.
    The aim of the bachelor thesis is to analyze and compare the awareness of African and Czech pupils of the 2nd grade of primary schools about the geography of the world. In the framework of its own empirical investigation, the author will make a reasonable pattern of mental maps from both groups of pupils, conduct a questionnaire survey and interviews with teachers of participating students. It is important that the author also focuses on the conditions (Czech and Zanzibar, respectively Tanzanian geography curriculum, school environment, available teaching aids and other materials, geography time grants, etc.) under which the maps were created and, where appropriate, the influence of the various factors on the acquired mental maps and the information of the pupils. Based on the follow-up synthesis of the findings, the author will try to assess the possibilities and measures to improve quality in the difficult conditions of African geography. The work will interconnect a number of sub-disciplines, whether it is field didactics, regional and social geography, cultural geography, cartography, or visual anthropology.
    Another responsib. Bláha, Jan D., 1981- (thesis advisor)
    Kučerová, Silvie, 1982- (opponent)
    Another responsib. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. Katedra geografie (degree grantor)
    Subj. Headings regionální geografie světa * myšlenkové mapy
    Subj. Headings komparace * mentální mapa * kurikulum * povědomí * comparison * mental map * curriculum * awareness * geography of the world
    Form, Genre bakalářské práce
    Conspect913 - Regionální geografie
    UDC913(100) * 159.95:003.63 * (043)378.22
    CountryČesko
    Languagečeština
    URLhttps://portal.ujep.cz/StagPortletsJSR168/CleanUrl?urlid=prohlizeni-prace-detail&praceIdno=00181466
    Document kindDiploma theses
    Call numberBarcodeSublocationVolný výběrInfo
    DA 103903300710390sklad CIn-Library Use Only

Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.