Number of the records: 1  

Adaptační mechanismy a projevy stresu v prostředí dětských domovů

  1. Title statementAdaptační mechanismy a projevy stresu v prostředí dětských domovů / Pavlína Ryjáčková
    Additional Variant TitlesStres a adaptační mechanismy v prostředí dětských domovů
    Personal name Ryjáčková, Pavlína, (dissertant)
    Phys.des.82 listů
    NoteVedoucí práce Zdeněk Svoboda. Oponent Ivan Bertl
    AbstractBakalářská práce je věnována tématu adaptace, adaptačního procesu a možného výskytu projevů stresu u dětí v prostředí dětského domova, se zvláštním zřetelem na změnu související s jejich plánovaným odchodem z prostředí institucionální péče. Teoretická východiska práce zahrnují problematiku výchovy a ústavní výchovy a jejích specifik, podobně jako charakteristiku odpovídajících vývojových období dětí umístěných v tomto typu náhradní výchovy. Pozornost jsme věnovali rovněž adaptačním mechanismům a adaptačnímu procesu v prostředí institucionální péče, problematice stresu a jeho vymezení, psychosomatické dimenzi stresu a v neposlední řadě možnostem jeho zmírňování či eliminace. Empirická část práce je věnována prezentaci pojetí a výsledků kvantitativně orientovaného výzkumného šetření, zacíleného na sledování výskytu projevu případných adaptačních obtíží a stresu u dvou věkových skupin dětí umístěných v dětských domovech. První skupina jsou děti ve věku 14 16 let a druhá skupina jsou děti ve věku 17 a více let, které se nacházejí v období před odchodem ze zařízení. Realizace výzkumného šetření je součástí širších výzkumných aktivit katedry pedagogiky PF UJEP. Výsledkem práce budou strukturovaná doporučení pro možnou úpravu postupu výše uvedeného typu zařízení ve zkoumané oblasti.
    The thesis focuses on topic of adaptation, adaptation process and possible occurrence of stress manifestations in children in the environment of the children's home, with special regard to the change related to their planned departure from the institutional care environment. The theoretical background of thesis will include issue of education and institutional education with their specifics, as much as the characteristics of the corresponding developmental periods of children placed in this type of substitute upbringing. We also paid attentionto adaptation mechanisms and adaptation periods in institutional care, stress and its delimitation, the psychosomatic dimension of stress and, last but not least, the possibilities of reduction or elimination of stressful experience. The empirical part of thesis will be oriented on presentation of the concepts and results of quantitative research survey aimed at monitoring the occurrence of potential adaptation difficulties and stress in two age groups of children placed in children's homes. The first group consists of children between the ages of 14 and 16 years and the second group of children aged 17 years and over who are in the period before leaving the facility. The implementation of research is part of the broader research activities of the Pedagogical Department of the Faculty of Education, UJEP. The result of presented work will resulted in structured recommendations for possible modification of children´s home as a place of substitute upbringing.
    Another responsib. Svoboda, Zdeněk, 1976- (thesis advisor)
    Bertl, Ivan, 1965- (opponent)
    Another responsib. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. Katedra pedagogiky (degree grantor)
    Subj. Headings psychosomatika * psychohygiena * stres (psychologie) * dětské domovy
    Subj. Headings vývojová stádia života * foster home * psychosomatics * psychohygiene * stress * developmental stages of life
    Form, Genre bakalářské práce
    Conspect613 - Hygiena. Lidské zdraví
    UDC613.86:616 * 159.913 * 613.86 * 364-54-053.2 * (043)378.22
    CountryČesko
    Languagečeština
    URLhttps://portal.ujep.cz/StagPortletsJSR168/CleanUrl?urlid=prohlizeni-prace-detail&praceIdno=00180315
    Document kindDiploma theses
    Call numberBarcodeSublocationVolný výběrInfo
    DA 96823300709682sklad CIn-Library Use Only

Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.