Number of the records: 1  

The semantics of english prepositions

  1. Title statementThe semantics of english prepositions [rukopis] / Veronika Lorencová
    Par.titleSémantika anglických předložek
    Personal name Lánská, Veronika, (dissertant)
    Issue data2015
    Phys.des.73 l. : il., tabulky
    NoteVed. práce Christoph Haase. Název a text práce v anglickém jazyce
    AbstractDiplomová práce se zaměřuje na problematiku sémantiky anglických předložek. A zkoumá tuto problematiku z různých úhlů pohledu. Dále se dívá na to, jaký prostor předložkám dávají autoři učebnic, které patří mezi nejpoužívanější učebnice, a to nejen u nás. Dále se soustředí na různé pohledy na problematiku předložek. Mezi hlavní a velmi důležitý pohled je v této diplomové práci považována kognitivní perspektiva, jejímu vysvětlení je také věnován prostor. Na základě pracovních zkušeností autora byla vybrána jedna anglická předložka to. Tato předložka a její významy jsou popsány z pohledu různých autorů a dána do kontrastu s předložkou into. Pro zkoumání výrazu to byl vybrán Korpus časopisu TIME, který byl podmíněn kvantitativní a kvalitativní analýze. Součástí této diplomové práce je také uvedení kognitivní perspektivy, jejích principů do praxe a představení tohoto pohledu vybrané skupince studentů.
    This thesis focuses on the issue of semantics of English prepositions. It examines this issue from different perspectives. Furthermore, it looks at what space is given to prepositions in textbooks, which are among the most widely used textbooks not only in our country. Also, focus on the different views on the issue of prepositions is included. The main and over - riding perspective in this thesis is designed to be of a cognitive nature- an explanation of this is included. Based on the work experience of the author, the English preposition to has been selected for attention. This preposition and its meanings are described in context of various authors and viewed in contrast with the preposition into. To investigate the expression to, a corpus of TIME magazine was subjected to quantitative and qualitative analysis. A part of this thesis is also devoted to putting cognitive perspective and principles into practice. A selected group of students was presented with this principle and the results are also displayed and analysed.
    Another responsib. Haase, Christoph (thesis advisor)
    Another responsib. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. Katedra anglistiky (degree grantor)
    Subj. Headings angličtina * kognitivní lingvistika * sémantika * učebnice
    Subj. Headings předložky * korpusová kvantitativní a kvalitativní analýza * prepositions * semantics * textbook * cognititve linguistics * corpus quantitative and qualitative analysis
    Form, Genre diplomové práce
    Conspect811.111 - Angličtina
    UDC811.111 * 81'23 * 81'37 * 371.671 * (043)378.2
    CountryČesko
    Languageangličtina
    URLhttps://portal.ujep.cz/StagPortletsJSR168/CleanUrl?urlid=prohlizeni-prace-detail&praceIdno=00167654
    Document kindDiploma theses
    Call numberBarcodeSublocationVolný výběrInfo
    DA 45393300704539sklad CIn-Library Use Only

Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.