Number of the records: 1
Interpretace gestikulace nemluvněte matkou na případové úrovni
Title statement Interpretace gestikulace nemluvněte matkou na případové úrovni [rukopis] / Lucie Blažková Personal name Blažková, Lucie, (dissertant) Issue data 2014 Phys.des. 51, 26 l. : grafy, tabulky + 1 DVD-ROM Note Ved. práce Jiří Závora Abstract Práce se zaměřuje na komunikaci mezi matkou a nemluvnětem. V rámci provedeného kvalitativního výzkumu na případové úrovni bylo nutné analyzovat získaná data z výzkumného deníku a zjistit tak, jak matka dochází k výkladu jednotlivých gest svého dítěte. Při analýze byla použita metoda vytváření trsů. Tento projekt odhalil dvě kategorie gest, která byla pojmenována na gesta vizuální a gesta funkční. Nejvíce gest dítě používalo ve věku 12 až 15 měsíců. Do jedenácti měsíců dítě gesta používalo nezáměrně. Tato gesta byla založena především na fyziologických potřebách dítěte, emocích, nejistotě či nelibosti. Některá gesta byla ovlivněna situací, osobou či místem a některá gesta nebyla ovlivněna žádným z těchto faktorů. Velkou roli v interpretaci gest hrála empatie a intuitivní schopnosti matky, čímž byla prohloubena i intuice a vhled matky. Během výzkumu se zlepšilo vzájemné porozumění mezi matkou a dítětem, protože se matka stala být pozornější a vnímavější ke gestikulaci svého dítěte. This Bachelor's thesis focuses on communication between a mother and an infant. A qualitative research was carried out during which the mother filled in a research diary and the diary data were subsequently analysed to find out how she interprets individual gestures of her infant. The data were analysed using clustering method and the project revealed two categories of gestures. These were named visual gestures and functional gestures. The infant used most gestures between the age of 12 and 15 months. Before reaching the age of eleven months the infant's use of gestures was unintentional and the gestures were based mostly on physiological needs, emotions and feelings of insecurity and displeasure. Some gestures were affected by certain situation, person, or place and some were affected by none of those factors. Mother's empathy and intuition played a significant role in interpretation of the gestures and her intuition and insight deepened during the research. Mutual understanding between the mother and the infant also improved during the research as the mother became more attentive and perceptive about the infant's gestures. Another responsib. Závora, Jiří, 1971- (thesis advisor) Another responsib. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. Katedra psychologie (degree grantor) Subj. Headings Gestikulace nemluvňat * mimika * řeč těla * neverbální komunikace * gesta * raná komunikace * Infant gestures * facial expressions * body language * nonverbal communication * gestures * early communication Form, Genre bakalářské práce UDC (043)378.22 Country Česko Language čeština URL https://portal.ujep.cz/StagPortletsJSR168/CleanUrl?urlid=prohlizeni-prace-detail&praceIdno=00127893 Document kind Diploma theses Call number Barcode Sublocation Volný výběr Info DA 2728 3300702728 sklad C In-Library Use Only
Number of the records: 1