Number of the records: 1  

Der Einfluss des Projektunterrichts auf die Möglichkeit, in europäischen und globalen Dimensionen zu denken

  1. P-DP 15456
    Polinská, Věra, 1982-
    Der Einfluss des Projektunterrichts auf die Möglichkeit, in europäischen und globalen Dimensionen zu denken [rukopis] = Vliv projektového vyučování na možnost přemýšlet v evropských a globálních souvislostech / Věra Polinská. -- 2009. -- 57 l., xxxv l. příl. : il. -- Ved. práce Marie Maroušková. -- Autor neodevzdal lic. smlouvu. -- CD-ROM nedodán. -- Abstract: Diplomová práce se zabývá vlivem projektového vyučování na možnost výchovy k přemýšlení v evropských a globálních souvislostech vycházejících z Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Jednotlivé typy projektového vyučování např. jednodenní česko-německá setkávání tříd, multikulturní setkávání v rámci projektového týdne v zahraničí a mezitřídní korespondence se žáky ze SRN spolu úzce souvisejí, lze je kombinovat a zároveň umožňují rozvoj myšlení v evropských a globálních souvislostech. Důraz je kladen na multikulturně zaměřené projekty využívající prožitkové vyučování, kooperativní a komunikativní hry a činnosti mezi českými a německými žáky, které přispívají k odbourávání předsudků a stereotypů. Bezprostřední srovnávání českého a německého životního stylu a kulturních zvyklostí je základem vzniku evropského povědomí žáka. Projektová práce na nadnárodním tématu jako je např. ochrana životního prostředí umožňuje žákům myšlení v širších, globálních souvislostech.. -- Abstract: The following diploma thesis is concerned with the question if project work during student-exchange programs is a proper and adequate mean to develop the participants' ability of thinking, adjusting to changes in global and European dimensions. Practical experiences with the common forms of the project work in language teaching resources, such as correspondence and personal encounters, show possibilities and limitations of a learning-by-doing concept in cross-cultural outreach and education. Based on the description of four exchange projects for Czech and German pupils that the author co-created by herself, it becomes obvious that cross-cultural encounters may have a positive impact on the participant's visions, stereotypes and limited language skills if they orientate on the following aspects: Establishment of good atmosphere and interpersonal relationships among the children, cooperation, communication, times of sharing joys, adventures and experiences. The realistic, challenging tasks and interactive realised and fulfilled in cross-cultural teamwork encourage and help to create the spirit of sense of European identity and unification. Moreover, the joint work on a supranational topic, e.g. ecological education, may help to broaden your vision on the development of a global focus. The balanced coverage of the study also focuses limitations and obstacles that may weaken the impact of cross-cultural encounters thinking in European and global dimensions. They can first be seen on the level of realizations of the projects.
    Maroušková, Marie, 1939-. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. Katedra germanistiky
    projektové vyučování. multikulturní pedagogika. životní styl - Česko. životní styl - Německo. multikulturní setkávání. projektové vyučování. myšlení v evropských a globálních souvislostech. rámcový vzdělávací program. projektový týden. česko-německá spolupráce. Global and European Dimension. project work. exchange programs. cross-cultural teamwork. framework education programme for elementary education. diplomové práce
    371.314.6. 37.043.2. (437.3). (430). 316.728. (043)378.2

Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.