Number of the records: 1  

Možnosti integrace výuky zeměpisu a dějepisu

  1. P-DP 14937
    Opočenský, Karel, 1982-
    Možnosti integrace výuky zeměpisu a dějepisu [rukopis] / Karel Opočenský. -- 2008. -- 70 l. : il., mapy. -- Ved. práce Jana Peštová. -- Abstract: Současná realita vypadá tak, že jsme každodenně zahlceni přívalem informací různých kvalit. Pro učitele tak vyvstává otázka, jak vybrat informace důležité pro život žáka, a jestli se přitom budou držet "starých tradičních metod`` nebo využijí "alternativních metod a přístupů``. Studenti často slyší o stejných jevech v různých vyučovacích předmětech, ale dohromady si fakta nedají. Pokud problém prostudují současně z více pohledů, ušetří čas a zároveň si informace ukotví do komplexnějších vztahů. Jedině informace pevně zařazená v síti vazeb nám zůstane v paměti. Zřejmě to nebudou pouze vazby v rámci jednoho oboru, ale naopak to budou vazby mezioborové. Proto podporuji zvolený trend k integrované výuce a snažím se ho ve své práci podpořit. Diplomová práce je složená ze tří částí. První pojednává o trendech vedoucích k integraci učiva. Zejména zde kladu důraz na vysvětlení pojmů rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program, klíčové kompetence a integrace. V druhé části jsou zkoumány všechny vzdělávací oblasti a průřezová témata pohledem učitele zeměpisu hledajícího obsah a metody, které může zeměpis nabídnout ostatním vyučovacím předmětům. A zároveň hledá obsah a metody jiných předmětů využitelných v hodinách zeměpisu. Třetí část je složená ze tří konkrétních příkladů ukazujících možnosti integrace učiva mezi dějepisem a zeměpisem. První příklad je pojat jako exkurze do Jizerských hor se zájmem o les. Programem se prolínají informace z dějepisu, zeměpisu a biologie. Druhý příklad je uveden jako náplň vyučovací hodiny, kde se žáci seznámí s procesem objevování Země v historii. Třetí příklad tvoří žákovský projekt zabývající se okolím školy, kdy žáci pracují se zeměpisnými a dějepisnými údaji a zároveň si tvoří vztah k místu, kde žijí. Cílem práce je, aby byla využitelná v učitelské praxi.. -- Abstract: Current reality looks like that we are overloaded with a lot of information of various qualities. There is a question for teachers how to choose information which is important for pupil's life and if teachers will stick to the ``old traditional methods" or if they will use ``alternative methods and approaches". Students often hear about same events in different subjects but they are not able to put the facts together. If they study a problem from more points of view, they will save the time and they will put information together into more complex relationships at the same time. Only the information which is wired in the wider context will be remembered. Apparently, it will not be just links within one subject, but on the contrary, it will be links between various subjects. That is why I support a chosen trend of integrated education and I am trying to support it in my paper. This diploma paper consists of three parts. The first one describes trends which lead to integration of subject matters. I am laying stress on explanation of those terms: framework education programme, school education programme, key competencies and integration. In the second part we can find the examination of all educational areas and cross-cullicular subjects from the geography teacher's point of view. This teacher is looking for content and methods which geography can offer to other subjects. At the same time, content and methods of other subjects which can be used in geography, are being searched for as well. The third part consists of three practical examples which show the possibilities of integration of geography and history. The first example shows a trip to the Jizera Mountains with a stress on a forest. This programme contains information from geography, history and biology. The second example is a conception of a class where students will follow the process of discovering of the Earth during the history. The third example presents a project which concentrates on surroundings of the school, where students work with geographical and historical information and in addition they are building a closer relation to the place where they live. The main goal of this diploma work is to be efficient in practice.
    Peštová, Jana, 1950-. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. Katedra geografie
    integrovaná výuka. předmětová didaktika. zeměpis. dějepis. Integrace. Vzdělávání. Rámcový vzdělávací program. Geografie. Historie. Integration. Education. Framework Education Programme. Geography. History. diplomové práce
    371.314.6. 37.016.026. 91. 93/94. (043)378.2

Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.