Number of the records: 1  

Poetické žánry v hodinách českého jazyka na 2. stupni základních škol

  1. DA 16801
    Ondřejová, Eliška, 1999-
    Poetické žánry v hodinách českého jazyka na 2. stupni základních škol / Eliška Ondřejová. -- 2025. -- 91 listů : ilustrace. -- Vedoucí práce Ondřej Hník. -- Oponent Václav Jindráček. -- Abstract: Tato diplomová práce se zabývá výukou poetických žánrů na 2. stupni základní školy. Jejím cílem je vymezit základní pojmy spojené s výukou poezie a žánrů na 2. stupni základní školy, představit možnosti práce s literárním žánrem v hodinách literatury a ověřuje jejich efektivitu po převedení do praxe. Teoretická část vymezuje základní pojmy týkající se poezie, žánru a jejich výuky. Konkrétně se věnuje tomu, proč pracovat s poezií, co ovlivňuje výuku poezie ve školách, jak je poezie zakotvena v rámcovém vzdělávacím programu a jak přistupovat k výuce poezie. Objasňuje také zaměření na žánr a definuje ho. V poslední řadě obsahuje metodologii k praktické části práce. Praktická část zahrnuje návrhy aktivit zaměřených na různé poetické žánry, konkrétně kaligram, bajka, epigram, balada, villonská balada, sonet a nonsensová poezie. Důraz je kladen na objevování principů žánrů na základě vlastní tvorby a interpretace textu. Tyto aktivity jsou po ověření reflektovány, jsou vyvozeny dílčí závěry a navrhnuta efektivnější řešení v případech, kde byly v aktivitách nalezeny nedostatky.. -- Abstract: This diploma thesis is focused on the teaching of poetic genres in upper-primary school. Its aim is to define the basic concepts related to the teaching of poetry and genres at this level, to present possibilities for working with literary genres in literature lessons and to evaluate the effectiveness of these approaches after their practical implementation. The theoretical part defines key terms concerning poetry, genre, and their teaching. It specifically addresses the importance of working with poetry, factors influencing the teaching of poetry in schools, how poetry is anchored in the national curriculum framework. It also clarifies the focus on genre and provides a definition. Finally, it includes the methodology for the practical part of the thesis. The practical part contains proposals for activities focused on various poetic genresspecifically calligram, fable, epigram, ballad, Villon ballad, sonnet, and nonsense poetry. Emphasis is placed on discovering the principles of genres through students' own creative writing and text interpretation. After being implemented, these activities are reflected upon, partial conclusions are drawn, and more effective solutions are proposed in cases where imperfections were identified.
    Hník, Ondřej. Jindráček, Václav. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. Katedra bohemistiky
    literární výchova. poezie. literární forma. výuka poezie. literární žánr. kaligram. balada. bajka. epigram. nonsensová poezie. villonská balada. sonet. literární tvořivost. interpretace textu. literary form. teaching poetry. literary genre. calligram. ballad. fable. epigram. nonsense poetry. Villon ballad. sonnet. literary creativity. text interpretation. diplomové práce
    82:37.016. 82-1. (043)378.2

Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.