Number of the records: 1  

Vliv kognitivních schopností na rozvoj přírodovědné gramotnosti u žáků prvního stupně základní školy

  1. Tirpák, Jan, 1983-
    Vliv kognitivních schopností na rozvoj přírodovědné gramotnosti u žáků prvního stupně základní školy [rukopis] / Jan Tirpák. -- 2024. -- 191 l. (395 492 znaků) : grafy, tab. -- Ved. práce Vlastimil Chytrý. -- Abstract: Tématem disertační práce je vliv kognitivních schopností na rozvoj přírodovědé gramotnosti u žáků prvního stupně základní školy. V teoretické části je proveden rozbor odborné literatury s akcentem na problematiku kognitivních schopností a přírodovědné gramotnosti u žáků mladšího školního věku. Praktickou část tvoří výsledky šetření standardizovaným Testem kognitivních schopností-TKS (Thorndike & Hagen, 1998) a didaktickým testem zaměřeným na zjištění úrovně přírodovědné gramotnosti u žáků čtvrtých ročníků základních škol, který je inspirovaný uvolněnými úlohami mezinárodního šetření TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study). Cílem výzkumného šetření je rozponat odlišnosti v kognitivních schopnostech u vybraných respondentů ve vztahu k míře jejich přírodovědné gramotnosti. Součástí práce je širší polemika zjištěných závěrů, formulace relevantních závěrů a doporučení pro praxi primárního přírodovědného vzdělávání. Celkový počet respondentů výzkumného šetření je 393, z toho 211 chlapců (54 %) a 182 dívek (46 %).Z výsledků byla zjištěna středně silná korelace vlivu kognitivních schopností na výsledky žáků v didaktickém testu přírodovědné gramotnosti.. -- Abstract: The dissertation is devoted to the topic of cognitive abilities and their influence on the development of science literacy among primary school pupils. In the theoretical part, an analysis of the professional literature is carried out with an emphasis on the issue of cognitive abilities and science literacy among pupils of younger school age. The practical part consists of the results of the standardized Test of Cognitive Abilities-TKS (Thorndike & Hagen, 1998) and a didactic test aimed at determining the level of science literacy among students in the fourth grade of elementary schools, which is inspired by the relaxed tasks of the international survey TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study). The goal of the research investigation is to unravel the differences in the cognitive abilities of the selected respondents in relation to the degree of their science literacy. Part of the thesis is a broader polemic of the established conclusions, the formulation of relevant conclusions and recommendations for the practice of primary science education. The total number of respondents to the research survey is 393, of which 211 are boys (54 %) and 182 are girls (46 %). The results showed a moderately strong correlation of the influence of cognitive abilities on the results of students in the didactic science literacy test.
    Chytrý, Vlastimil, 1984-. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. Katedra primárního vzdělávání
    kognitivní schopnosti. přírodovědná gramotnost. standardizovaný test. mladší školní věk. didaktický test. mezinárodní šetření TIMSS. cognitive abilities. science literacy. standardized test. younger school age. didactic test. international TIMSS survey. rigorózní práce
    (043.2)

Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.