Number of the records: 1
Kognitivní schopnosti bilingvních žáků ve 2. vzdělávacím období na 1. stupni ZŠ
- DB 222
Vršecká, Veronika, 1990-
Kognitivní schopnosti bilingvních žáků ve 2. vzdělávacím období na 1. stupni ZŠ / Veronika Vršecká. -- 2025. -- 114 listů : grafy. -- Ved. práce Jaromíra Šindelářová Oponent Zuzana Procházková. -- Oponent Pavel Adámek. -- Konzultant Milan Kubiatko. -- Abstract: Rigorózní práce je rozdělena na dvě hlavní části. V první části je stručně nastíněn teoretický rámec oboru kognitivní psychologie a kognice se zaměřením na myšlení, paměť a jazyk. V souvislosti s tématem práce je rovněž krátce představena charakteristika žáka mladšího školního věku. Obsahem druhého oddílu je samotný záměr práce, v němž se zabýváme odrazem kognitivních procesů v jednotlivých úrovních porozumění textu a využitím stimulace těchto kognitivních funkcí jako předpokladu pro vytváření efektivnějšího porozumění textu. Následně přecházíme ke komparaci výsledků monolingvních žáků s bilingvními. Vzhledem k tomu, že proces aktivní konstrukce poznatků probíhá v interaktivním prostředí, do něhož vstupují kromě žáka a učebního obsahu i další proměnné, stanovujeme si i z tohoto důvodu také zjistit, jak žáci vnímají klima své třídy a jak by podle nich mělo v ideálním případě vypadat. Naším záměrem je odhalit, zda se tento faktor (a event. jak) podílí na jejich výsledcích v jednotlivých úlohách zaměřených na kognici a práci s textem, přičemž proměnné představují gender, třída a škola. V závěru práce jsou přehledně zpracována získaná data a shrnuty výsledky výzkumného šetření.. -- Abstract: The thesis is divided into two main parts. The first part briefly outlines the theoretical framework of the field of cognitive psychology and cognition, with a focus on thinking, memory, and language. In relation to the topic of the thesis, a brief introduction to the characteristics of younger school-aged children is also presented. The second part of the thesis contains the actual aim of the study, in which we explore the reflection of cognitive processes at various levels of text comprehension and the use of stimulating these cognitive functions as a prerequisite for creating more effective text comprehension. We then proceed to compare the results of monolingual students with bilingual ones. Given that the process of active knowledge construction takes place in an interactive environment, which includes not only the student and the learning content but also other variables, we aim to investigate how students perceive the climate of their classroom and how they believe it should ideally look. Our goal is to uncover whether this factor (and if so, how) influences their performance on tasks related to cognition and text processing, with the variables being gender, class, and school. In the conclusion of the thesis, the data collected is clearly presented and the results of the research investigation are summarized.
Šindelářová, Jaromíra, 1961-. Procházková, Zuzana. Adámek, Pavel. Kubiatko, Milan konzultant z univerzity. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. Katedra primárního vzdělávání
bilingvismus. bilingvní vzdělávání. bilingvismus. jazyk. paměť. myšlení. kognice. porozumění textu. žák mladšího školního věku. bilingualism. memory. thinking. cognition. reading comprehension. lower primary school pupil. rigorózní práce
81'246.2. 37.0:81'246.2. (043.2)
Number of the records: 1