Number of the records: 1  

Adaptační a vzdělávací proces studentů v intenzivní péči

  1. Szitaiová, Denisa, 1999-
    Adaptační a vzdělávací proces studentů v intenzivní péči [rukopis] / Denisa Szitaiová. -- 2025. -- 121 l. + 28 l. příloh : grafy, tab. -- Ved. práce Lucie Libešová. -- Oponent Martin Černý. -- Abstract: Diplomová práce se věnuje problematice adaptačního a vzdělávacího procesu studentů v intenzivní péči. Odborná praxe studentů na oddělení intenzivní péče může být značně stresující, protože se jedná o obor zcela specifický a na ošetřující personál jsou kladeny vysoké nároky. Hlavními cíli práce bylo posoudit strach studentů před nástupem na odbornou praxi a po jejím absolvování, dále zjistit, zda studenti mají strach pečovat o ventilovaného pacienta a v neposlední řadě se zaměřit na vliv praxe vedené mentorem na připravenost studentů na péči o ventilované pacienty.Zkoumaným souborem byli studenti oboru všeobecného ošetřovatelství a zdravotnického záchranářství, kteří byli dotazováni dotazníkem vlastní konstrukce. Data byla doplněna kvalitativním výzkumem formou polostrukturovaného rozhovoru, který byl proveden s mentory praxe. Pro kvantitativní část výzkumu byly stanoveny a statisticky vyhodnoceny 4 hypotézy. Kvalitativní část výzkumu byly vyhodnocena pomocí kódování. Výsledky práce jsou koncipovány do grafů, tabulek a obrázků. Z výsledků práce vyplývá, že studenti prožívají strach před praxí v několika disciplínách, ale většina z nich již po absolvování praxe nepřetrvává. Z důvodu odezvy respondentů, kde byl signifikantní zájem o výukové materiály, byly v reakci na to vytvořeny materiály, které reflektují zájem studentů. Z výsledků výzkumu vyplývá, že studenti před praxí pociťují strach z neznámého prostředí a z péče o ventilovaného pacienta, nedostatečné znalosti farmakoterapie, technické náročnosti a rychlého pracovního tempa. Výsledky poukazují na důležitost kvalitního adaptačního a vzdělávacího procesu a potvrzují pozitivní vliv mentora v průběhu praxe. Na základě těchto poznatků lze doporučit systematické zařazování mentorského vedení a cílené přípravy na péči o kriticky nemocné pacienty do výukových plánů, tím zvýšit odbornou způsobilost studentů, jejich sebevědomí a schopnost efektivně zvládat stres v náročném klinickém prostředí.. -- Abstract: This thesis addresses the issue of the adaptation and educational process of students in intensive care. Clinical placements in intensive care units can be highly stressful for students, as this field is highly specific and places significant demands on the healthcare staff.The main objectives of this thesis were to assess the level of fear students experience before and after their clinical placement, to determine whether they are afraid of caring for a ventilated patient, and finally, to examine the influence of mentor-led clinical practice on students' preparedness to care for ventilated patients. The research sample consisted of students of general nursing and paramedic studies. Data were collected using a custom-designed questionnaire. The research was supplemented by a qualitative component in the form of semi-structured interviews conducted with clinical mentors. Four hypotheses were established and statistically evaluated in the quantitative part. The qualitative data were analysed using coding. The results are presented in graphs, tables, and figures.The findings indicate that students experience fear prior to clinical placement across several disciplines; however, in most cases, these fears subside after completing the placement. Based on the respondents' significant interest in educational materials, new resources were developed to reflect students' needs and support their learning process. The research shows that prior to clinical practice, students feel anxiety about the unfamiliar environment, caring for ventilated patients, limited pharmacological knowledge, technical complexity, and the fast-paced nature of intensive care units. The findings highlight the importance of a well-structured adaptation and educational process and confirm the positive influence of mentorship during practice. Based on these results, it is recommended to systematically incorporate mentorship and targeted preparation for caring for critically ill patients into educational curricula to enhance students' professional competence, confidence, and ability to manage stress effectively in demanding clinical settings.
    Libešová, Lucie. Černý, Martin. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. Oddělení magisterských studijních programů
    intenzivní péče. odborná praxe. stres. vzdělávací proces. intensive care. clinical practice. stress. educational process. diplomové práce
    (043)378.2

Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.