Number of the records: 1  

Rozvoj jazykové a literární výchovy v MŠ před vstupem do 1. třídy ZŠ

  1. Title statementRozvoj jazykové a literární výchovy v MŠ před vstupem do 1. třídy ZŠ [rukopis] = The development of the langure and literatura education in kindergartens befree the first grade of the basic school / Iveta Hrejsemnou
    Par.titleThe development of the langure and literatura education in kindergartens befree the first grade of the basic school
    Personal name Hrejsemnou, Iveta, (dissertant)
    Issue data2011
    Phys.des.111 l. : [8] l. příl. + 1 CD-ROM
    NoteVed. práce Jaromíra Šindelářová. Dodán pouze 1 CD-ROM
    AbstractJazyk má v životě člověka nezastupitelnou funkci. Jedná se o prostředek, který slouží ke komunikaci, dorozumívání, k poznávání a myšlení. Umožňuje nám vyjádřit představy, názory, postoje a ovlivňuje volní procesy. Proto je důležité, aby každý nás měl dostatečně bohatou slovní zásobu, jež se musí pěstovat již od útlého dětství. Literatura má výchovně vzdělávací a výchovně estetickou roli umění u dítěte předškolního věku. S její pomocí určujeme vztah malého dítěte ke knize a rozvíjíme jeho představy, myšlení i estetické cítění. Cílem této práce je zjistit jazykovou a literární úroveň dětí v jednotlivých věkových kategoriích předškolního věku a rozvíjet jejich vztah ke knihám a mateřskému jazyku na základě dotazníku, literárního projektu, různých her, říkadel, jež povedou děti ke zlepšení výslovnosti i práci s textem.
    Language has an uncoverable function in a human life. It is a mean of communication, understanding, learning and thinking. Language enables us to express our imaginings, opinions, will and it influences our volitive processes. Therefore it is important to have equally extensive wordage which is necessary to train from babyhood. Literature is not only educationally instructional but also educationally aesthetical for preschool age children. It helps to create relationship between a child and a book as well as it develops children?s imagination, thoughts and aesthetic sentiment. The objective of this graduation theses is to discover the level of linguistic and literary skills of preschool age children and to cultivate the interrelationship between them, books and their mother language. In compliance with these objectives, research was implemented upon a questionnaire, literature project, different games and saws which would lead children to improvement of pronaunciation and working with a text.
    Another responsib. Šindelářová, Jaromíra, 1961- (thesis advisor)
    Another responsib. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. Katedra primární jazykové výchovy (degree grantor)
    Subj. Headings jazyková výuka * literární výchova * vývoj řeči * slovní zásoba * mateřské školy * říkadla
    Subj. Headings speech sound * language education * literary education * pronaunciation disturbances * preschool age * saws * tongue progress
    Form, Genre diplomové práce
    Conspect37 - Výchova a vzdělávání
    UDC82-193-053.4 * 373.24 * 81'373 * 612.789 * 82:37.016 * 81'24 * (043)378.2
    CountryČesko
    Languagečeština
    URLhttps://portal.ujep.cz/StagPortletsJSR168/CleanUrl?urlid=prohlizeni-prace-detail&praceIdno=00118393
    Document kindDiploma theses
    Call numberBarcodeSublocationVolný výběrInfo
    P-DP 173653149957365sklad CIn-Library Use Only

Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.