Number of the records: 1
Objektová tvorba
- P-DP 16290
Fridrichová, Zuzana, 1982-
Objektová tvorba [rukopis] : tvůrčí zpracování fenoménu čas / Zuzana Fridrichová. -- 2010. -- 38 l. + 1 CD-ROM. -- Ved. práce Martin Mrázik. -- Abstract: Předmětem mé praktické diplomové práce je fenomén času zpracovaný formou objektového artefaktu. Cílem pak vytvoření série objektů, jejímž hlavním tématem je, jak jsem již uvedla, fenomén času. Formální proměny mého artefaktu jsou odvozovány od sociální a vývojové koncepce jako životního cyklu ? smyčky. Toto téma se odráží a kloubí s použitými materiály, kterými jsou stavebnice z 50. let. Stavebnice tu v obecné rovině, symbolicky, zastupuje lidský život jako takový. Předkládá nám různá období života a zároveň je propojuje se současností. A to prostřednictvím nejen jako symbolu dětství, hravosti, transformace, ale také jako symbolu doby. Stavebnice v prostorovém artefaktu nepopírá svojí existenci jako hry - hračky. Její vyjadřovací a asociační síla tak prostupuje do diváka a přináší s sebou také další, sémanticky specifičtější významy. Jelikož ve hře se nám v jisté míře zprostředkovává skutečný svět. Z edukativního hlediska jako efektu ?zrcadla? nabízí možnost ?nápravy? a nových pokusů. Nabízí tedy prostředek opakování jistých procesů, které jsou v reálném životě nevratné. Hra nám dává možnost zkusit různé možnosti, dává nám čas se rozhodnout, bez následků dělat fatální rozhodnutí, ukazuje nám možnosti lidského života. Hra se v mé diplomové práce tedy stává dalším fenoménem, ale také symbolem. Symbolem světa, který nám umožňuje pochopit své postavení v něm a existenci vlastní i obecnou.. -- Abstract: The subject of my practical thesis is the phenomenon of the time processed in the form of object artifact. Its intention is creation of series of objects, whose basic theme is, as already introduced, the phenomenon of the time. The formal metamorphosis of my artifact is inferred from social, evolutional concept as a life cycle ? loop. This subject reflects and combines with the used materials, which are the box of brick from the fifties. This more semantically specific meanings. It is because in the game the real world is mediating to some extent. From the education viewpoint such as mirror effect offers you error tolerance and new experimentation possibilities. It offers instrument for repeating some processes, which are irreversible in the real life. The game offers the possibility to try different opportunities, gives us time to decide, without the consequences of fatal brick-box symbolically stands for the human life as such in general level. It presents us the different life stages and at the same time connects them with the present. Not only as the symbol of childhood, playfulness, transformation, but also as a symbol of the era. The kit in the spatial artifact does not deny its existence as a game ? toy. Its expressing and association power is penetrating to the spectator and brings with it also other, decisions, shows us the chances of human life. The game in my thesis is turning into next phenomenon, but also a symbol. The symbol of the World, which let´s us understand our place in it and existence personal and universal.
Mrázik, Martin, 1968-. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. Katedra výtvarné kultury
čas. umělecká díla. umělecké náměty. čas. prostor. životní cyklus. hra. hračka. stavebnice. transformace. symbol. asociace. dětství. Time. space. life cycle. game. toy. brick-box. transformation. symbol. association. childhood. diplomové práce
7.04. 72/76.05. 115. (043)378.2
Number of the records: 1