Number of the records: 1  

Tradice venkovského života 50. let 20. století na Vysočině a školní dějepis

  1. Title statementTradice venkovského života 50. let 20. století na Vysočině a školní dějepis [rukopis] / Lenka Vaníčková
    Personal name Vaníčková, Lenka, (dissertant)
    Issue data2008
    Phys.des.77 l., xxxi l. příl. : il. + 1 CD
    AbstractPrvní kapitola se jmenuje Faktografický podklad tématu. Její podkapitola Život na venkově zachycuje atmosféru tehdejší vesnice. Další podkapitola nese název Soukromí zemědělci, zabývá se perzekucí zemědělců především na Žďársku na počátku 50. let 20. Zaprvé definuje kdo to byli "vesničtí boháči``. Zadruhé na příkladu sedláků z Dolní Bobrové ukazuje způsob rozepisování dodávkových úkolů, zároveň se věnuje otázkám, proč bylo pro zemědělce obtížné tyty dodávky plnit. Další částí této podkapitoly je problematika nuceného vystěhování a s tím je částečně spojená poslední část podkapitoly Soukromí zemědělci, která se jen okrajově zmiňuje o babickém případu. Třetí podkapitola nazvaná Příběhy tří rodin. Zaznamenává osudy tří rodin z různých konců okresu Žďár nad Sázavou na základě různých pramenů. V druhé kapitole Odraz venkovského života v dobovém tisku jsem se zaměřila na regionální noviny. Třetí kapitola Možnost spolupráce s místními organizacemi, by měla učitelům poradit, kde hledat pomoc, pokud chtějí hodiny dějepisu prohloubit a tématu zemědělské perzekuce věnovat více prostoru. Čtvrtá kapitola obsahuje přípravy na dvě vyučovací hodiny. První hodina seznamuje studenty s metodami, které používali komunisté při perzekuci zemědělců na počátku 50. let. Druhá vyučovací hodina seznámí žáky s konkrétními příběhy perzekuovaných rodin. Pátá kapitola navrhuje možné projekty, které může učitel se svými žáky zpracovat. Jeden se věnuje každodennímu životu na vesnici a popisuje tzv. radostná budovatelské léta. Druhý je naopak zaměřen na režimem postižené sedláky. Poslední kapitola ukazuje učitelům možnosti spolupráce se společností Člověk v tísni v rámci projektu Příběhy bezpráví.
    The first chapter contains a brief description of country life style including oppression of farmers covering such issues as failure to fulfil delivery quota, criminal prosecution and forced resettlement. It also describes stories of three families from the district of Žďár nad Sázavou. The second chapter shows the way how Communist propaganda used local newspaper to persecute farmers. The third chapter helps teacher to contact local organisations in order to establish closer cooperation with them. The fourth chapter contains two sample lesson plans. The first one is focused on general mechanisms of the oppression of farmers in Czechoslovakia with special attention to this region. The second lesson is based on the stories of the farmers mentioned in the first chapter. This lesson stresses the cooperative learning as well as giving opinion and debating. Next chapter presents two projects which can be done. One project is called Daily Life in a Village of 1950's and describes the bright sides of the life in this period. The second project The Story of a Persecuted Farmer shows the darker sides of that time. The last chapter introduces the project Stories of Injustice (Příběhy bezpráví) to the teachers. I tried to link two current trends in nowadays didactics of history and these are regional history and history of 1950's in my thesis. Support in form of two lesson plans and two project proposals should help teachers to incorporate this topic, Oppression of Farmers in 1950's in the Region of Bohemian-Moravian Highlands, into their lessons.
    Another responsib. Märc, Josef, 1964- (thesis advisor)
    Another responsib. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. Katedra historie (degree grantor)
    Subj. Headings venkov - perzekuce - Žďár nad Sázavou-oblast (Česko) - 1949-1960 * politická perzekuce - Vysočina (Česko : kraj) - 1949-1960 * sedláci - perzekuce - Žďár nad Sázavou-oblast (Česko) - 1949-1960
    Subj. Headings zemědělská perzekuce * dodávky * nucené vystěhování * Jaromír Dobrovolný * Miroslav Zich * Josef Mahel * přípravy vyučovacích hodin * projektová výuka * oppression of farmers * delivery quota * criminal prosecution * forced resettlement * Jaromír Dobrovolný * Miroslav Zich * Josef Mahel * lesson plans * project work
    Form, Genre diplomové práce
    Conspect63 - Zemědělství a příbuzné oblasti vědy a techniky
    UDC(437.324) * 911.373 * 323.28 * 63-051 * (043)378.2
    CountryČesko
    Languagečeština
    URLhttps://portal.ujep.cz/StagPortletsJSR168/CleanUrl?urlid=prohlizeni-prace-detail&praceIdno=00019273
    Document kindDiploma theses
    Call numberBarcodeSublocationVolný výběrInfo
    P-DP 144623149954462sklad CIn-Library Use Only

Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.