Number of the records: 1  

Rozdíly v integraci romských žáků navštěvujících a nenavštěvujících předškolní přípravné zařízení do ZŠ

  1. DA 1040
    Urbánszká, Denisa, 1988-
    Rozdíly v integraci romských žáků navštěvujících a nenavštěvujících předškolní přípravné zařízení do ZŠ [rukopis] / Denisa Urbánszká. -- 2013. -- 70 l. : grafy + 1 CD-ROM. -- Ved. práce Slavomil Fischer. -- Abstract: Tématem této diplomové práce jsou rozdíly v integraci romských žáků navštěvujících a nenavštěvujících předškolní zařízení do ZŠ. Zaměřili jsme se na základní školy v Ústeckém kraji, kam chodí vyšší procento romských žáků ze sociálně vyloučených lokalit. Cílem této diplomové práce je zjistit, zda předchozí navštěvování předškolního zařízení pomáhá snížit sociální handicap těchto dětí, napomáhá k úspěšnější integraci mezi ostatní žáky základní školy a předchází tím zařazení na základní školu praktickou. V teoretické části se zabýváme z dostupných publikací a pramenů teorií jednotlivých kapitol, které budou směřovat k empirické části diplomové práce. V empirické části se zaměřujeme na studijní výsledky romských žáků, kteří před nástupem na základní školu navštěvovali a nenavštěvovali předškolní zařízení. Na základě informací zjištěných z rozboru studijních výsledků žáků základních škol bude koncipován dotazník, který je předložen vyučujícím žáků. Hlavními položkami dotazníku jsou otázky týkající se studijních výsledků žáků, problémů souvisejících se sociálním handicapem a komunikace s rodiči žáků. S pomocí tohoto dotazníku se buď předpoklady potvrdily anebo vyvrátily.. -- Abstract: The topic of this thesis is differences in integration of Romany students attending or not attending a preschool education facility. We have focused on Ústí nad Labem Region elementary schools that a higher percentage of Romany students from socially excluded localities attend. The goal of this thesis is to find out whether the attendance of a preschool education facility helps to diminish social handicap of these children and contributes to more successful integration with other students of the elementary school and therefore prevents enlistment to a special school. In the theoretical part we are dealing with theories of individual chapters of the available publications and sources, which will lead to the empirical part of the thesis. In the empirical part we are focusing on study results of Romany students that, prior to attending elementary school did or did not attend a preschool education facility. On the basis of information obtained by analysis of the study results of elementary school students an answer sheet will be created that will be submitted to the teachers of the students. The main items of the answer sheet will be questions regarding study results of the students, problems related to the social handicap and communication with parents of the students. With the aid of the answer sheet the presumptions were either confirmed or refuted.
    Fischer, Slavomil, 1962-. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. Katedra pedagogiky
    sociálně ohrožené skupiny. Romové. předškolní výchova. základní školy. základní školy praktické. sociálně vyloučená lokalita. sociální handicap. integrace. preschool education facility. socially excluded locality. social handicap. integration. elementary school. special elementary school. diplomové práce
    316.344.7. (=214.58). 373.2. 373.3. 373.3-056.36. (043)378.2

Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.