Number of the records: 1  

Matematika v mezipředmětových vztazích na 1. stupni ZŠ

  1. DA 15086
    Dušková, Marie, 1973-
    Matematika v mezipředmětových vztazích na 1. stupni ZŠ / Marie Dušková. -- 2023. -- 107 listů : barevné ilustrace, schémata. -- Oponent Milan Kubiatko. -- Vedoucí práce Miroslava Janečková. -- Abstract: Tato práce se zabývá tématem mezipředmětových vztahů se zaměřením na výuku matematiky na prvním stupni základních škol. V úvodní části je podrobně rozebrána teoretická podstata mezipředmětových vztahů a analyzovány limity a benefity tohoto přístupu při výuce. Pro ilustraci jsou uvedeny příklady zahraniční praxe a popsáno také alternativní školství, které má i v českých zemích tradici, byť přerušenou poválečným politickým vývojem. V další části práce je představena integrovaná tematická výuka jako příklad vysoce efektivního učení a vysvětlen rozdíl mezi integrovanou tematickou výukou a projektovou metodou, která je jednou z možných metod pro realizaci integrované tematické výuky. Praktickému uplatnění projektové metody je věnována druhá část práce, ve které je představen a detailně popsán realizovaný projekt na výuku matematiky ve 2. ročníku 1. stupně základní školy v Praze. Výsledkem práce je nejen detailní popis mezipředmětových vztahů aplikovaných do současné výuky, ale také podrobný návod na realizaci školního vzdělávacího projektu. Z návrhu i realizace projektu je zřejmé, jak široké spektrum dovedností může být současně a nenásilnou formu rozvíjeno. Mezipředmětové vztahy, resp. integrovaná tematická výuka si rozhodně zaslouží větší pozornost a využití v současné pedagogické praxi.. -- Abstract: This thesis deals with the topic of cross-curricular relationships with a focus on the teaching of mathematics at the first level of primary schools. In the introductory part, the theoretical basis of intersubject relations is discussed in detail and the limits and benefits of this approach in teaching are analyzed. Examples of foreign practice are given to illustrate this and alternative schooling, which has a tradition in the Czech Republic, albeit interrupted by post-war political developments, is also described. In the next part of the paper, integrated thematic teaching is presented as an example of highly effective learning and the difference between integrated thematic teaching and the project method, which is one of the possible methods for implementing integrated thematic teaching, is explained. The second part of the thesis is devoted to the practical application of the project method, in which a project for teaching mathematics in the 2nd grade of the 1st primary school in Prague is presented and described in detail. The result of the work is not only a detailed description of intersubject relations related to the current teaching, but also a detailed guide to the implementation of the school educational project. From the design and implementation of the project it is clear how a wide range of skills can be developed simultaneously and in a non-violent way.
    Kubiatko, Milan. Janečková, Miroslava. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. Katedra primárního vzdělávání
    matematika. alternativní výuka. Mezipředmětové vztahy. motivace žáka. alternativní školství. integrovaná tematická výuka. vysoce efektivní učení. mozkově kompatibilní učení. Susan Kovalik. projekt. projektová výuka. projektový plán. projektový harmonogram. historie projektové výuky. typologie projektů. Cross-curricular relationships. student motivation. alternative schooling. integrated thematic learning. highly effective learning. brain-compatible learning. Susan Kovalik. project. project-based learning. project plan. project schedule. history of project-based learning. project typology. diplomové práce
    51. 37.091.39. (043)378.2

Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.