Number of the records: 1
Perceiving lyric poetry through music
Title statement Perceiving lyric poetry through music [rukopis] / Tomáš Říha Par.title Vnímání lyrické poezie skrz hudbu Personal name Říha, Tomáš, (dissertant) Issue data 2015 Phys.des. 61 l. : il., grafy + 1 CD-ROM Note Ved. práce Natalia Orlová Abstract Tato práce zkoumá vnímání lyrické poezie a hudby. Její napsání je motivováno mými předchozími zkušenostmi se psaním hudby k poezii a samotná práce obě umění zkoumá a porovnává. Práce se zabývá tvrzením, které říká, že hudba může podpořit vnímání lyrické poezie a to vede k lepšímu porozumění básně. Jsou hledány způsoby, jak zvýraznit konkrétní básně pomocí hudby, a "My Heart Leaps Up" od Williama Wordswortha a "The Sick Rose" od Williama Blakea" jsou následně zanalyzovány. Hudba je napsána specificky ke každé z nich. Je proveden průzkum ve formě dotazníku; ten je dán několika respondentům. Zkoumá jejich stanoviska ohledně básní a to jak samotných, tak doprovázených hudbou. Práce zjišťuje, že subjektivita vnímání poezie i hudby (včetně hudební kompozice) je v rozporu s hlavními tezemi práce, a odpovědi respondentů to potvrzují. Zjištění nicméně naznačují, že poezie doprovázená hudbou může být zužitkována v jiných oblastech výzkumu. This paper investigates perception of lyric poetry and music. It is motivated by my previous experience with composing music to accompany poetry and it looks at the comparison of the two. The paper deals with a claim that music can enhance perception of poetry and that it leads to better understanding of a particular poem. The ways of enhancing particular poems with music are analyzed and William Wordsworth's poem "My Heart Leaps Up" and William Blake's "The Sick Rose" are chosen to be dealt with. Music is composed to accompany each of them, specifically. A survey in a form of a questionnaire is conducted. The questionnaire is given to a sample of respondents, investigating their attitudes to the poems either without music or accompanied by music. The paper reports that subjectivity of perception of either poetry or music (including music composition) is in contradiction with the main thesis statement; responses from the groups of respondents appear to confirm it. Findings suggest, though, that poetry accompanied by music may be utilized in different areas of research. Another responsib. Orlová, Natalia (thesis advisor) Another responsib. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. Katedra anglistiky (degree grantor) Subj. Headings angličtina * lyrická poezie * smyslové vnímání Subj. Headings hudba * zvýraznění poezie * hudební kompozice * lyric poetry * music * poetry enhancement * music composition Form, Genre bakalářské práce Conspect 811.111 - Angličtina UDC 811.111 * 82-14 * 159.93 * 612.821.8 * 591.185 * (043)378.22 Country Česko Language angličtina URL https://portal.ujep.cz/StagPortletsJSR168/CleanUrl?urlid=prohlizeni-prace-detail&praceIdno=00168931 Document kind Diploma theses Call number Barcode Sublocation Volný výběr Info DA 4595 3300704595 sklad C In-Library Use Only
Number of the records: 1