Number of the records: 1  

Motivy rodičů pro umístění dítěte do lesní třídy při běžné mateřské škole

  1. Title statementMotivy rodičů pro umístění dítěte do lesní třídy při běžné mateřské škole = Parents motives for placing a child in a forest class whithin a regular nursery school / Jitka Šimonová
    Personal name Šimonová, Jitka, (dissertant)
    Phys.des.67 listů : grafy
    NoteVedoucí práce David Karel. Oponent Tereza Louková. Souběžný název v anglickém jazyce
    AbstractJádrem projektu je rozebrání lesních mateřských škol, prozkoumání motivů rodičů pro umístění jejich dítěte do lesní třídy v běžné mateřské škole a zmapování životního stylu rodičů dětí z lesní třídy. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části vymezujeme pojmy a formy předškolního vzdělávání, řešíme historii, obecný vztah člověka k přírodě a roli pedagoga. V praktické části zkoumáme motivy rodičů pro umístění dítěte do lesní třídy při běžné mateřské škole v Mateřské škole Kytička Litoměřice a jejich způsob života. Výsledkem celé práce je zjištění, že hlavním motivem pro výběr lesní třídy je zájem o alternativní způsoby výchovy a vzdělávání, důraz na pobyt v přírodě a spo-lupráce MŠ s rodiči a okolím. Ohledně životního stylu rodičů jsme došli k závěru, že rodiče dětí z lesní třídy žijí více alternativním způsobem života a blíže k přírodě. Například mají zahradu, pěstují si vlastní ovoce a zeleninu, chovají domácí i hospo-dářská zvířata, se svým dítětem tráví více času v přírodě a preferují alternativní způ-soby léčby.
    At the heart of the project is dismantling of nursery schools, exploration of parents' motives for placing their child in the forest class within regular nursery school, and mapping a lifestyle of children's' parents from the forest class. The thesis is divided into the theoretical and practical part. In the theoretical part, we define the concepts and forms of pre-school education, we deal with history, the general relation of man to nature and the role of the pedagogue. In the practical part, we examine the moti-ves of parents for placing a child in the forest class at a regular nursery school in the Kindergarten of Kytička Litoměřice and their way of life. The result of the whole work is the finding that the main motive for the se-lection of the forest class is the interest in alternative ways of education and trai-ning, the emphasis on the stay in the nature and the cooperation of the kindergar-ten with parents and their surroundings. Regarding the parents' lifestyle, we came to the conclusion that the parents of the children in the forest class live a more al-ternative way of life and closer to nature. For example, they have a garden, grow their own fruits and vegetables, keep domestic and farm animals, spend more time in the nature with their child and prefer alternative treatment options.
    Another responsib. Karel, David (thesis advisor)
    Louková, Tereza, 1984- (opponent)
    Another responsib. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. Katedra psychologie (degree grantor)
    Subj. Headings lesní mateřské školy * předškolní výchova * děti předškolního věku
    Subj. Headings lesní třída * motivace * životní styl * forest preschool schools * forest class * pre-school education * motivation * lifestyle
    Form, Genre bakalářské práce
    Conspect373.2/.3 - Předškolní a primární výchova a vzdělávání
    UDC373.24.033 * 373.2 * 316.346.32-053.4 * (043)378.22
    CountryČesko
    Languagečeština
    URLhttps://portal.ujep.cz/StagPortletsJSR168/CleanUrl?urlid=prohlizeni-prace-detail&praceIdno=00181642
    Document kindDiploma theses
    Call numberBarcodeSublocationVolný výběrInfo
    DA 104363300710436sklad CIn-Library Use Only

Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.