Number of the records: 1  

Náročnost úkolů v učebnicích vlastivědy pro 4. ročník základní školy

  1. Title statementNáročnost úkolů v učebnicích vlastivědy pro 4. ročník základní školy / Lucie Hrachová
    Personal name Hrachová, Lucie, (dissertant)
    Phys.des.79 listů
    NoteVedoucí práce Ivana Brtnová Čepičková. Oponent Petr Trahorsch
    AbstractDiplomová práce se zabývá analýzou učebních úloh v učebnicích vlastivědy pro 4. ročník základní školy. Práce je rozdělena na dvě části: teoretickou a praktickou. Obsahem teoretické části diplomové práce je popis problematiky učebnic, jako didaktického prostředku, a problematika jejich hodnocení. Cílem praktické části je analyzovat a zhodnotit učební úlohy v učebnicích vlastivědy pro 4. ročník základní školy. K analýze učebních úloh je využita Taxonomie učebních úloh podle D. Tollingerové, pomocí které je zjišťováno zastoupení učebních úloh podle náročnosti poznávacích operací. Analyzovány jsou tři učebnice vlastivědy pro 4. ročník základní školy. Tyto učebnice jsou vybrány z různých nakladatelství. V závěru práce jsou shrnuty výsledky výzkumného šetření.
    The diploma thesis deals with analysis of teaching assignments in textbooks of national history and geography for 4th grade of elementary school. The work is divided into two parts: theoretical and practical. The content of the theoretical part of the diploma thesis is a description of the issues of textbooks, as a didactical instrument, and the issue of their evaluation. The purpose of the practical part is to analyse and evaluate the teaching tasks in the textbooks of national history and geography for 4th grade of elementary school. The teaching task taxonomy is used to analyse the learning tasks according to the D. Tollinger, which examines the representation of learning tasks according to the difficulty of cognitive operations. The three textbooks of national history and geography for 4th grade of elementary school, are analysed. These textbooks are selected from different publishers. At the end of the thesis, the results of the research investigation are summarised.
    Another responsib. Brtnová Čepičková, Ivana, 1958- (thesis advisor)
    Trahorsch, Petr (opponent)
    Another responsib. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. Katedra primárního vzdělávání (degree grantor)
    Subj. Headings pedagogika * vlastivěda
    Subj. Headings taxonomie učebních úloh * učební úlohy ve výuce * učebnice vlastivědy * analýza učebnic * výukové cíle * taxonomy of teaching assignments * teaching tasks in education * textbook of national history and geography * analysis of textbooks * teaching objectives
    Form, Genre diplomové práce
    Conspect37 - Výchova a vzdělávání
    UDC37.01 * 908 * (043)378.2
    CountryČesko
    Languagečeština
    URLhttps://portal.ujep.cz/StagPortletsJSR168/CleanUrl?urlid=prohlizeni-prace-detail&praceIdno=00178025
    Document kindDiploma theses
    Call numberBarcodeSublocationVolný výběrInfo
    DA 94293300709429sklad CIn-Library Use Only

Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.