Number of the records: 1
Náročnost úkolů v učebnicích vlastivědy pro 4. ročník základní školy
Title statement Náročnost úkolů v učebnicích vlastivědy pro 4. ročník základní školy / Lucie Hrachová Personal name Hrachová, Lucie, (dissertant) Phys.des. 79 listů Note Vedoucí práce Ivana Brtnová Čepičková. Oponent Petr Trahorsch Abstract Diplomová práce se zabývá analýzou učebních úloh v učebnicích vlastivědy pro 4. ročník základní školy. Práce je rozdělena na dvě části: teoretickou a praktickou. Obsahem teoretické části diplomové práce je popis problematiky učebnic, jako didaktického prostředku, a problematika jejich hodnocení. Cílem praktické části je analyzovat a zhodnotit učební úlohy v učebnicích vlastivědy pro 4. ročník základní školy. K analýze učebních úloh je využita Taxonomie učebních úloh podle D. Tollingerové, pomocí které je zjišťováno zastoupení učebních úloh podle náročnosti poznávacích operací. Analyzovány jsou tři učebnice vlastivědy pro 4. ročník základní školy. Tyto učebnice jsou vybrány z různých nakladatelství. V závěru práce jsou shrnuty výsledky výzkumného šetření. The diploma thesis deals with analysis of teaching assignments in textbooks of national history and geography for 4th grade of elementary school. The work is divided into two parts: theoretical and practical. The content of the theoretical part of the diploma thesis is a description of the issues of textbooks, as a didactical instrument, and the issue of their evaluation. The purpose of the practical part is to analyse and evaluate the teaching tasks in the textbooks of national history and geography for 4th grade of elementary school. The teaching task taxonomy is used to analyse the learning tasks according to the D. Tollinger, which examines the representation of learning tasks according to the difficulty of cognitive operations. The three textbooks of national history and geography for 4th grade of elementary school, are analysed. These textbooks are selected from different publishers. At the end of the thesis, the results of the research investigation are summarised. Another responsib. Brtnová Čepičková, Ivana, 1958- (thesis advisor)
Trahorsch, Petr (opponent)Another responsib. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. Katedra primárního vzdělávání (degree grantor) Subj. Headings pedagogika * vlastivěda Subj. Headings taxonomie učebních úloh * učební úlohy ve výuce * učebnice vlastivědy * analýza učebnic * výukové cíle * taxonomy of teaching assignments * teaching tasks in education * textbook of national history and geography * analysis of textbooks * teaching objectives Form, Genre diplomové práce Conspect 37 - Výchova a vzdělávání UDC 37.01 * 908 * (043)378.2 Country Česko Language čeština URL https://portal.ujep.cz/StagPortletsJSR168/CleanUrl?urlid=prohlizeni-prace-detail&praceIdno=00178025 Document kind Diploma theses Call number Barcode Sublocation Volný výběr Info DA 9429 3300709429 sklad C In-Library Use Only
Number of the records: 1