Number of the records: 1  

Dětské pojetí etnických menšin u žáků 1. stupně základní školy

  1. DA 5888
    Vopelková, Adéla, 1991-
    Dětské pojetí etnických menšin u žáků 1. stupně základní školy / Adéla Vopelková. -- 2015. -- 62 listů : barevné ilustrace. -- Vedoucí práce Jiří Škoda. -- Abstract: Cílem bakalářské práce je zjistit pomocí realizovaného výzkumu a teoretických poznatků, zda mají děti navštěvující 1. stupeň základní školy předsudky vůči lidem z jiných etnických skupin, jiné barvy pleti a dále naším cílem je zjistit, jak zásadní roli hrají výsledky těchto zjištění v pozitivním či negativním vnímání těchto lidí. V teoretické části práce se zabýváme problematikou a diagnostikou dětských pojetí, psychickým, sociálním a emočním vývojem dětí na 1. stupni, včetně poznávacích procesů, jako je paměť, vnímání, pozornost či myšlení. Neméně důležitými tématy v teoretické části jsou kapitoly věnované rasismu, xenofobii či postojům, ve které se snažíme vystihnout obecně postoje Čechů k odlišným etnikům. Předsudky tvoří další kapitolu bakalářské práce, kde se nejprve snažíme vystihnout obecně, co jsou předsudky, jejich komponenty, ze kterých se skládají, a poté se zabýváme teoriemi, které zkoumají, jak předsudky vznikají. V práci nechybí ani kapitola věnovaná stereotypům. Poslední kapitolou je multikulturní výchova, která odkrývá možnosti řešení či nápravy neznalosti a z ní plynoucích předsudků vůči odlišným skupinám. Výzkum je realizován mezi žáky od 1. do 5. třídy základní školy, přičemž z každé třídy je náhodně vybráno 10 zástupců, 5 chlapců a 5 dívek. Každé dítě odpovídá na 10 otázek a ke každé otázce zvolí fotografii dítěte jiného etnika a svou volbu následně zdůvodní. Těchto fotografií, ze kterých děti mohou vybírat, je celkem 8. Pro vyhodnocení získaných dotazníků používáme chí-kvadrát testu dobré shody, který slouží k testování shody mezi očekávanými (teoretickými) a pozorovanými hodnotami. Jak nám vypovídají výsledky použitého statistického testu, děti na 1. stupni ZŠ nemají předsudky vůči odlišným lidem s jinou barvou pletí.. -- Abstract: The main aim of this bachelor thesis is to find out whether children attending first class of primary school have any prejudice against people from other ethnic groups or different skin colour through the research and theoretical findings. Our goal is to figure out if these findings crucially effect positive or negative perception of these people. The theoretical part deals with the issue and diagnostic concept of children, mental, social and emotional development of children in first class including cognitive processes, such as memory, perception, attention and thinking. Other important topics of the theoretical part are chapters devoted to racism, xenophobia and attitudes, in which we try to capture the general attitude of Czech people towards different ethnic groups. Next chapter of the thesis is devoted to prejudices where we firstly try to describe what prejudices are in general, for example their components, and then we deal with theories that explore how prejudices come to existence. The thesis also contains a chapter describing stereotypes. The last chapter is about multicultural education revealing possible solution or remedy of ignorance and resulting prejudices against different groups. The survey is realized among pupils from first to fifth class of primary school, where 10 children are randomly selected in each class, 5 boys and 5 girls. Each child answers to 10 questions and selects a photo of a child from a different ethnic group (one photo for each question) and then justifies his or her answer. The total number of photos that can be chosen is 8. For evaluation of all questionnaires that were obtained we use a chi-square test which is used for compliance testing of expected (theoretical) and the observed values. The results obtained from the statistical test show that children from first class of primary school have no prejudices against different people with different skin colour.
    Škoda, Jiří, 1972-. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. Katedra pedagogiky
    vývoj dítěte. psychologie dítěte. rasismus. xenofobie. dětská pojetí. children's perceptions. racism. childhood development. xenophobia. bakalářské práce
    159.922.72. 612.65. 159.922.7. 316.64-021.485. 316.647.5. 323.14. (043)378.22

Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.