Number of the records: 1
Barbie: the cultural idol
Title statement Barbie: the cultural idol [rukopis] / Denisa Markaczová Personal name Markaczová, Denisa, (dissertant) Issue data 2013 Phys.des. 45 l. : barev. il. Note Ved. práce Mark Andrew Brandon Abstract Tato bakalářská práce se zabývá panenkou Barbie v kulturním a historickém kontextu. Zaměřuje se na dvě nejvíce kontroverzní témata (etnické zastoupení panenek a nerealistické proporce). První část bakalářské práce popisuje historii vzniku panenky Barbie, její marketing a co panenka fyzicky ztělesňuje. Druhá část práce zkoumá kulturní vliv panenky na ženy a dívky a mapuje její vývoj. Barbie ztělesnila prototyp nezávislé ženy v druhé feministické vlně, ale zároveň ztvárnila západní ideál krásy, kterým je bílá, hubená a vždy perfektně vypadající mladá žena. V domnění, že krása je naprosto stěžejní pro štěstí a úspěch, ženy propadají konzumním trendům, aby se ideálu krásy přiblížily, i když je to pro ně téměř nedosažitelné. Ženy jiných etnických skupin tímto ideálem trpí nejvíce, protože bílá barva kůže je v médiích upřednostňována. Firma Mattel produkuje širokou škálu etnických panenek, které nejsou etnicky korektní a figurují jen jako kamarádky pravé bílé Barbie. Tím Mattel vytváří rozdíl mezi standardem bílé, blonďaté a bezchybné Barbie a těch druhých, etnických a národních panenek. This bachelor thesis deals with Barbie in an historical and cultural context. It focuses on the two most controversial topics (ethnical representation of the dolls and unrealistic proportions). The first section of the thesis describes the history of Barbie, her marketing and what Barbie physically portrays. The second section examines the cultural impact on women and girls and traces her development. Barbie has personified the prototype of women in the second-wave feminism, but simultaneously, she personified the Western culture ideal of beauty, which is a white, thin and perfectly looking young woman. Women presume that to be happy and successful, they must look beautiful. Thus they addict to consumerism in order to reach the standard, although it is biologically unattainable. Non-white women suffer from the ideal the most, because white skin is favored in the media. Mattel produces wide range of ethnic dolls, which are not ethnically correct and function only as friends of the true white Barbie. Therefore, Mattel creates the difference between the white, blond and faultless Barbie and the others, ethnic and national dolls. Another responsib. Brandon, Mark Andrew (thesis advisor) Another responsib. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. Katedra anglistiky (degree grantor) Subj. Headings krása * panenky Barbie * feminismus Subj. Headings etnické panenky * ženskost * beauty ideal * ethnic dolls * femininity * feminism Form, Genre bakalářské práce Conspect 688 - Dekorační předměty. Hračky. Galanterie UDC 111.85 * 688.721.2 * 141.72 * (043)378.22 Country Česko Language angličtina URL https://portal.ujep.cz/StagPortletsJSR168/CleanUrl?urlid=prohlizeni-prace-detail&praceIdno=00151677 Document kind Diploma theses Call number Barcode Sublocation Volný výběr Info DA 616 3300700616 sklad C In-Library Use Only
Number of the records: 1