Number of the records: 1  

Didaktika makroregionů světa ve vysokoškolském prostředí

  1. DA 11309
    Kolská, Zdeňka, 1995-
    Didaktika makroregionů světa ve vysokoškolském prostředí : nová regionální geografie na UJEP =The didactic of world's macroregions in the academic surroundings : new regional geography at the University of JEP / Zdeňka Kolská. -- 2019. -- 79 listů : ilustrace, grafy. -- Vedoucí práce Jiří Anděl. -- Oponent Gustav Novotný. -- Abstract: Regionalizace světa je jedno z témat, které se nás dotýká každý den v různých podobách. Přitom již dávno světové geografii nestačí pouze dělení území na kontinenty či světadíly. Diplomová práce s názvem Didaktika makroregionů světa ve vysokoškolském prostředí se věnuje modernější koncepci diferenciace světa, takzvanému makroregionálnímu dělení. Navazuje na deset vytvořených makroregionů, tedy mnohem homogennějších celků, u kterých se zaměřuje na popis integrujících prvků těchto částí světa. Dále zkoumá historický vývoj těchto územních celků a také aplikaci výuky tohoto způsobu regionální geografie na vysoké školy, případně i na nižší stupně vzdělávání. Práce se dále snaží porovnat přístupy k výuce makroregionální geografie na univerzitách v Evropě i Česku. Přínos práce spočívá v nejen ve vyhotovení didaktických materiálů pro potřeby makroregionální geografie, ale také v jednoznačném popisu integračních a historických prvků, které se podílely na vymezení deseti makroregionů světa. Dalším z přínosů je i sama popularizace makroregionální koncepce diferenciace světa.. -- Abstract: Regionalization of the world is one of the themes that are connected to our everyday life in a different way. At the same time, the differentiation of the territory only into continents is not enough. The diploma thesis called The Didactic of the World's Macroregions in the Academic Surroundings is devoted to modern concept of differentiation of the world, so-called macroregional division. It is built on ten created macroregions that are more homogeneous units and it is focusing on description of the integrating elements of these parts of the world. Furthermore, it examines the historical development of these territorial units and also the application of teaching this method of regional geography at the universities, possibly also at the lower levels of education. The thesis also tries to compare approaches of teaching macro-regional geography at the universities in Europe and the Czech Republic. The contribution of the thesis is not only in the preparation of didactic materials that can be used for macroregional geography, but also in the unambiguous description of the integration and historical elements that contributed to the delimitation of ten macroregions of the world. Another benefit is the popularization of the macro-regional concept of the world differentiation.
    Anděl, Jiří, 1950-. Novotný, Gustav. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. Katedra geografie
    regionální geografie. makroregion. didaktika geografie. macroregion. didactic of geography. diplomové práce
    913. (043)378.2

Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.