Number of the records: 1
Smrt a utrpení jako téma etické výchovy u žáků středních škol
Title statement Smrt a utrpení jako téma etické výchovy u žáků středních škol / Nikola Vavřincová Personal name Vavřincová, Nikola, (dissertant) Phys.des. 172 listů : ilustrace Note Oponent Ivana Havlínová. Vedoucí práce Jiří Šlégl Abstract Tématem diplomové práce je pojetí smrti a umírání u žáků středních škol v rámci etické výchovy. Práce se zabývá metodami kritického myšlení, integrovanou tematickou výukou a jejich využitím na střední odborné škole. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V první části je popsán vývoj pojetí smrti od středověku po 21. století, paliativní péče, či jaké jsou pohřební zvyky a rituály. Dále se věnujeme kritickému myšlení a integrované tematické výuce. Na závěr první části představujeme také problematiku hospiců, které je tématem integrovaného tematického celku. V praktické části popisujeme průběh integrovaného tematického celku, který jsme realizovali na střední škole a uvádíme vypracované přípravy. Funkčnost navrženého tematického celku potvrzujeme pomocí uvedených výsledků dotazníkového výzkumného šetření. 1. Na základě studia primárních a sekundárních pramenů, popíšeme základní pojmy a souvislosti nutné pro teoretické ukotvení vlastního výzkumu (didaktická metodologie, thanatologie, edukační prostředí střední školy, etická výchova). 2. V praktické části definujeme cíl práce výzkumnou otázku i dílčí výzkumné otázky. 3.Provedeme vlastní výzkum pomocí dotazníku a napsané eseje, který podepřeme námi vedenou týdenní výukou na vybrané střední škole, jejíž přínos si následně ověříme předložením stejného dotazníku. 4. Na základě zjistěných závěrů zhodnotíme efektivnost vyučování a jeho přínos v pedagogické praxi. 5. V kapitole diskuze porovnáme výsledky šetření s podobně zaměřenými diplomovými i doktorskými pracemi. This thesis explores the thanatology in professional teaching practice and its application for students of the secondary school within ethical education. Thanatology, as the science of dying and death, is relatively unknown to science, which is us, but much closer than we can imagine. The theoretical part deals with the scientific field of thanatology and defines the basic concepts related to it, that dying and death, because they are necessary for a theoretical point of its own research. Also discusses the integration of science into teaching methodology and educational environment of the school. The practical part was to see how secondary school pupils approach the issues of death and dying, as it builds to its finality and where they see gaps in this regard in his current training. Based on the findings of the conclusions we evaluate the effectiveness of project teaching and its contribution to educational practice. Another responsib. Havlínová, Ivana (opponent)
Šlégl, Jiří (thesis advisor)Another responsib. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. Katedra politologie a filozofie (degree grantor) Subj. Headings thanatologie * etická výchova * předmětová didaktika * učivo středních škol * projektové vyučování Subj. Headings umírání a smrt * didaktická metodologie * edukační prostředí školy * žáci středních škol * thanatology * ethics * death and dying * didactic methodology * educational environment of the secondary school * project teaching * secondary school pupils Form, Genre diplomové práce Conspect 364 - Sociální problémy vyžadující podporu a pomoc. Sociální zabezpečení UDC 364.6:616-036.88 * 37.015.31:17 * 37.016.026 * 373.5.016 * 37.091.313 * 371.314.6 * (043)378.2 Country Česko Language čeština URL https://portal.ujep.cz/StagPortletsJSR168/CleanUrl?urlid=prohlizeni-prace-detail&praceIdno=00178839 Document kind Diploma theses Call number Barcode Sublocation Volný výběr Info DA 10106 3300710106 sklad C In-Library Use Only
Number of the records: 1