Number of the records: 1  

Vliv uzavřených náboženských skupin na vývoj dítěte

  1. Title statementVliv uzavřených náboženských skupin na vývoj dítěte [rukopis] / Tereza Kušnírová
    Personal name Kušnírová, Tereza, (dissertant)
    Issue data2013
    Phys.des.66 l. : tabulky
    NoteVed. práce Arnošt Smolík
    AbstractBakalářská práce se zabývá problematikou vývoje dítěte v uzavřených náboženských skupinách. První část práce je věnována zakotvení náboženské svobody v právu a charakteristice náboženských skupin. Další část pak popisuje rizika a odlišnosti výchovně-vzdělávacího procesu v uzavřených náboženských skupinách. Ve své práci dokazuji klady i zápory výchovy v náboženských skupinách a porovnávám je na základě Eriksonovy vývojové teorie v osmi stadiích lidského života. Pro problematiku vývoje dítěte je relevantních prvních pět vývojových fází. V empirické části práce je zkoumán výzkumný vzorek, který je tvořen dvěma dětmi z rozdílných náboženských hnutí. Zkoumán je především vliv takto orientovaných skupin v kontextu socializace dítěte v sekulární společnosti. Výzkum je prováděn kvalitativním přístupem, metodou užšího pojetí. V závěrečné části jsou zhodnoceny získané poznatky a jsou formulována doporučení pro praxi.
    This thesis deals with the issues of a child development in some enclosed religious societies. The first part is devoted to religious freedom anchored in law and it´s characterized by the religious society. The next section describes some risks and differences of educational process in the enclosed religious societies. The risks and possibilities are described by Erikson in a theory of eight stages of development in human life. The first five developmental stages are relevant as the issue of child development. In the empirical part of this thesis there is researched an ivastigative sample, which consists of two children from different religious societies. There is the impact mainly studied on the groups oriented this way, in the context of socialization of child in a secular society. Research is carried out a qualitative approach using, a narrower concept. In the final part there are evaluated obtained knowledge and there are formulated the recommendations into practise.
    Another responsib. Smolík, Arnošt (thesis advisor)
    Another responsib. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. Katedra pedagogiky (degree grantor)
    Subj. Headings socializace * náboženské skupiny * vývoj dítěte
    Subj. Headings rizika * child development * enclosed religious society * risks * child socialization
    Form, Genre bakalářské práce
    Conspect316.4/.7 - Sociální interakce
    UDC316.614 * 2-773/-775-784-8 * 159.922.72 * 612.65 * (043)378.22
    CountryČesko
    Languagečeština
    URLhttps://portal.ujep.cz/StagPortletsJSR168/CleanUrl?urlid=prohlizeni-prace-detail&praceIdno=00143755
    Document kindDiploma theses
    Call numberBarcodeSublocationVolný výběrInfo
    DA 8943300700894sklad CIn-Library Use Only

Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.