Number of the records: 1  

Efekt rámování a jeho využití pro komunikaci v behaviorálních veřejných politikách: experimentální výzkum

  1. Title statementEfekt rámování a jeho využití pro komunikaci v behaviorálních veřejných politikách: experimentální výzkum / Sára Laníková
    Personal name Laníková, Sára, (dissertant)
    Phys.des.61 listů : grafy
    NoteVedoucí práce Vojtěch Zíka. Oponent Vojtěch Kotrba
    AbstractEfekt rámování údajně mění rozhodování. Nicméně jeho teoretické základy vzbuzují obavy. Například neexistuje dostatek důkazů o tom, jak původce informací vybírají rámec nebo zda rámování dokáže přinutit k nevýhodným rozhodnutím. Těmito otázkami se zabývají dvě experimentální studie. Studie 1 zkoumá, zda původci používají efekt rámování k implicitnímu sdělování informací. Účastníci této studie obdrželi scénář obsahující různá doporučení a byli dotázáni, zda by informace sdělili pozitivně, nebo negativně. Výsledky ukazují, že původci používají pozitivní rámec ve všech situacích, nicméně negativní rámec používají, aby odradili jedince od určitého chování. Studie 2 experimentálně ověřuje, zda je rámování účinné, i pokud motivuje k finančně nevýhodnému rozhodnutí. V úkolu s volbou loterie se účastníci rozhodovali mezi vstupem do loterií a ponecháním si prvotní částky. Ve srovnání s prvotní částkou přinášejí loterie stejný, větší nebo nižší očekávaný užitek. Výsledky ukazují, že pozitivní rámce podporují a negativní rámce odrazují od vstupu do loterií pouze tehdy, když se očekávaný užitek loterie rovná očekávanému užitku prvotní částky. Rámování však nedokáže donutit účastníky vstoupit do loterií, které přináší nižší užitek než prvotní částka. Kromě toho nebyl prokázán žádný vliv pobídek a pohlaví na rozhodování. Práce zdůrazňuje důležitost kontextu, ve kterém je efekt rámování využit, a výsledky mohou sloužit jako základ pro tvůrce politik, kteří se zabývají tím, jak efektivně komunikovat a předávat důležité informace.
    The framing effect supposedly alters decision-making. However, its theoretical foundations raise concerns. For instance, evidence is lacking on how speakers choose the frame or whether framing is effective in forcing disadvantageous decisions. Two experimental studies address the issues. Study 1 investigates whether speakers use the framing effect to convey information implicitly. Participants received a scenario containing different recommendations and were asked whether they would communicate the information positively or negatively. The results show that speakers use the positive in all situations and the negative frame only to discourage individuals from engaging in certain behavior. Study 2 experimentally tests whether the framing is effective even if it motivates a disadvantageous decision. In a lottery-choice task, participants decided between entering lotteries or keeping an endowment. Compared to the endowment, lotteries yield the same, greater, or lower expected utilities. Results show that positive frames encourage and negative frames discourage lottery entry only when the expected utility of the lottery equals to that of the endowment. However, the framing does not force lottery entry when the lottery yields lower utility than the endowment. Additionally, incentives and gender did not influence the decisions. The thesis highlights the importance of the context in which the framing effect is used, and the findings may serve as a basis for policymakers concerned with how to communicate and convey important information effectively.
    Another responsib. Zíka, Vojtěch (thesis advisor)
    Kotrba, Vojtěch (opponent)
    Another responsib. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. Katedra ekonomie a managementu (degree grantor)
    Subj. Headings experimentální ekonomie
    Subj. Headings efekt rámování * behaviorální veřejné politiky * experimentální výzkum * implicitní doporučení * Teorie očekávaného užitku * volba loterie * framing effect * behavioral public policies * experimental study * implicit recommendation * Expected Utility Theory * lottery-choice task
    Form, Genre diplomové práce
    Conspect33 - Ekonomie
    UDC33-028.77 * (043)378.2
    CountryČesko
    Languagečeština
    URLhttps://portal.ujep.cz/StagPortletsJSR168/CleanUrl?urlid=prohlizeni-prace-detail&praceIdno=00189895
    Document kindDiploma theses
    Call numberBarcodeSublocationVolný výběrInfo
    DA 149323300714932sklad CIn-Library Use Only

Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.