Number of the records: 1  

Does bilingualism facilitate the acquisition of another language? A comparative survey of monolingual and bilingual learners

  1. Title statementDoes bilingualism facilitate the acquisition of another language? A comparative survey of monolingual and bilingual learners / Valentina Orlova
    Additional Variant TitlesBilingvní děti ve věku od 11 do 15 let, žijící v České republice, které se učí angličtinu jako cizí jazyk
    Personal name Orlova, Valentina, (dissertant)
    Phys.des.72 listů : grafy
    NoteOponent Kateřina Šteklová. Vedoucí práce Christoph Haase
    AbstractDiplomová práce je zaměřena na porovnání bilingvních a monolingvních žáků ve věku 11 až 15 let studujících anglický jazyk. Teoretická část zkoumá hlavní myšlenky a limity teorií učení prvního a druhého jazyka. Zabývá se třemi nejvíce uváděnými typy bilingvistů a rovněž jejich zapojením mozku při využití jazyka. Taktéž zkoumá strategie učení a jejich roli v samotném učebním procesu. Výzkum se zabývá rozdíly mezi bilingvními a monolingvními žáky, jejich preferovanými učebními strategiemi a sebehodnocením úspěšnosti ve studiu angličtiny jako cizího jazyka. Výzkumná data byla shromážděna pomocí dotazníku, který částečně potvrdil hypotézy formulované v diplomové práci. Průzkumu se zúčastnilo celkem 34 respondentů, z toho 17 bilingvních a 17 monolingvních.
    This diploma thesis is focused on the comparison of bilingual and monolingual learners aged 11 to 15 years while studying English. The theoretical part examines central ideas as well as limitations of learning theories that represent the acquisition of first and second language. Furthermore, the theoretical part defines the concept of bilingual learners and deals with the three most common types of bilinguals, the same as with bilingual brains. The work also investigates learning strategies and their role in the learning process. The research explores the differences between bilingual and monolingual learners in regards to their preferred learning strategies and self-views on success in learning English as a foreign language. The research data was collected with the help of a questionnaire, which partially confirmed the hypotheses formulated in the work. A total of 34 respondents took part in the survey, out of whom 17 were bilinguals and 17 were monolinguals.
    Another responsib. Šteklová, Kateřina (opponent)
    Haase, Christoph (thesis advisor)
    Another responsib. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. Katedra anglistiky (degree grantor)
    Subj. Headings angličtina * bilingvní vzdělávání * bilingvismus * učivo základních škol
    Subj. Headings teorie učení * zapojení mozků bilingvů při využití jazyka * srovnání bilingvních a monolingvních žáků * learning theories * language in the brain: bilingual view * comparison of bilingual and monolingual learners
    Form, Genre diplomové práce
    Conspect811.111 - Angličtina
    UDC811.111 * 37.0:81'246.2 * 81'246.2 * 373.3.016 * (043)378.2
    CountryČesko
    Languagečeština
    URLhttps://portal.ujep.cz/StagPortletsJSR168/CleanUrl?urlid=prohlizeni-prace-detail&praceIdno=00187853
    Document kindDiploma theses
    Call numberBarcodeSublocationVolný výběrInfo
    DA 136503300713650sklad CIn-Library Use Only

Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.