Number of the records: 1  

Analýza obtížnosti učebnic vlastivědy vydané mezi lety 1948 - 1989 na československém území

  1. DA 6209
    Pecinová, Kateřina, 1989-
    Analýza obtížnosti učebnic vlastivědy vydané mezi lety 1948 - 1989 na československém území / Kateřina Pecinová. -- 2016. -- 66 listů, 21 nečíslovaných listů příloh : barevné ilustrace. -- Vedoucí práce Jiří Šlégl. -- Abstract: Diplomová práce je zaměřena na analýzu obtížnosti textů v učebnicích vlastivědy, které byly vydané mezi lety 1948 a 1989 na československém území. Předmětem teoretické části bylo zmapování doby. Zabývali jsme se historickým vývojem s důrazem na správu a vývoj školství. Specifický zřetel byl kladen na výuku vlastivědy v této době. Po prostudování literatury bylo toto období rozděleno do 3 etap. Z každé etapy byly vybrány tři učebnice 3. nebo 4. ročníku základní školy, které se v empirické části analyzovaly. Empirická část diplomové práce je kvantitativněkvalitativní výzkum. Při analýze textů bylo vybráno 10 různorodých textů z každé učebnice o minimální délce 200 slov na základě statistického principu náhody. V textech jsou vyhledávány terminologické pojmy, do kterých patří pojmy odborné, faktografické a kvantitativní. Předmět vlastivěda byl mezi lety 1948 až 1989 brán jako nástroj propagandy a proto nás zajímalo, jak se tato propaganda projevila v učebnicích.. -- Abstract: This thesis is focused on text difficulty analysis in regional studies' textbooks published between 1948 and 1989 in Czechoslovakia. A subject of the theoretical part was to map history. We also focused on historical development with regard on development of educational system and regional studies education. After researching, this era was divided into three periods. From each period three textbooks from 3rd and 4th year of elementary school were selected and in an empirical part, analysed. The empirical part is classified as quantitative-qualitative research. Textbook analysis was based on picking ten various texts from each textbook of range of 200 words. Texts were picked in principle of chance. It was looked for terminological terms, where belong terms technical, factual and quantitative. The subject regional studies was between years 1948 and 1989 consisted as socialistic propaganda and we were interested how it affected regional studies textbooks.
    Šlégl, Jiří. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. Katedra primárního vzdělávání
    vyučovací předměty. učebnice. vlastivěda. analýza obtížnosti textu. ČSSR. školství. výuka. ideologie. text books. regional studies. text difficulty analysis. educational system. diplomové práce
    37.016. (043)378.2

Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.