Number of the records: 1  

Adaptace dětí v mateřské škole

  1. Title statementAdaptace dětí v mateřské škole = Pre-school children adaptation [rukopis] / Lenka Battyová
    Personal name Battyová, Lenka, (dissertant)
    Issue data2008
    Phys.des.55 l., [16] l. příl.
    AbstractANOTACE Bakalářská práce se zabývá adaptací dětí v mateřské škole. Náplní teoretické části této práce je vymezení pojmů adaptace a pojmů s nimi souvisejících, význam mateřské školy pro dítě předškolního věku, charakteristika dítěte na konci období batolete a připravenost dítěte na mateřskou školu. Podrobně jsou zde popsané jednotlivé fáze adaptace dítěte v mateřské škole, chování dítěte v mateřské škole a v rodině. V poslední části poradíme, jak mohou rodiče a učitelky podpořit dítě v jeho snaze o začlenění a kdy můžeme mluvit o úspěšné adaptaci dítěte v mateřské škole. Předmětem praktické části je sledování adaptace dětí v průběhu šesti měsíců. Charakteristika celé skupiny a jednotlivých dětí ve skupině, průběh adaptace dětí v mateřské škole, projevy chování dětí v rodině a celkové hodnocení adaptability. Zároveň se práce zaměřuje na vliv pravidelné docházky a vliv sourozenců v rodině na adaptaci dítěte v mateřské škole.
    ABSTRACT The present bachelor thesis deals with the issue of adaptation of children in nursery school. The theoretical part focuses on the specification of the concept of adaptation and of notions associated therewith, on the nursery school impact upon the preschooler, the characteristics of the child at the end of his or her toddler period, and on the child´s preparedness for attending the nursery school. Described in detail are the respective phases of child´s adaptation to the nursery school, as well as on the child´s behaviour in both the nursery school and family. The theoretical part ends with a few hints on how the parents and teachers might encourage the child in his or her drive to integrate, and offers potential indicators of a successfully managed adaptation of a child to the nursery school. The subject of the practical part of the thesis is monitoring the adaptation of children within a period of six months, including variables such as the characteristics of both the entire group and individual group members, the course of nursery school adaptation, displays of children´s behaviour in family, and an overall evaluation of adaptability. Concurrently, the thesis concentrates on the impact of regular attendance and the impact of siblings in the family upon the adaptation of the child to the nursery school.
    Another responsib. Šikulová, Renata, 1963- (thesis advisor)
    Another responsib. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. Katedra primárního vzdělávání (degree grantor)
    Subj. Headings mateřské školy * psychologie dítěte - psychologické aspekty
    Subj. Headings adaptace * institucionální výchova * mateřská škola * dítě * matka * rodina * sourozenec * učitelka * KEY WORDS Adaptation * institutional education * nursery school * child * mother * family * sibling * teacher
    Form, Genre bakalářské práce
    Conspect373.2/.3 - Předškolní a primární výchova a vzdělávání
    UDC159.922.7 * 373.24 * 612:57.017.3 * (043)378.22
    CountryČesko
    Languagečeština
    URLhttps://portal.ujep.cz/StagPortletsJSR168/CleanUrl?urlid=prohlizeni-prace-detail&praceIdno=00040353
    Document kindDiploma theses
    Call numberBarcodeSublocationVolný výběrInfo
    P-DP 147643149954764sklad CIn-Library Use Only

Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.