Number of the records: 1
Knihtisk v kontextu současného vizuálního designu
- DB 206
Horský, Jakub, 1987-
Knihtisk v kontextu současného vizuálního designu / Jakub Horský. -- 2024. -- 110 listů : barevné ilustrace. -- Školitel Martin Raudenský. -- Abstract: Tato práce si neklade za cíl stát se glorifikačním pomníkem tradičního knihtisku a prezentovat ho jako jedinou správnou či neprávem zapomenutou techniku. Naopak, ruku v ruce s aktuálními technologiemi chce knihtisk propojit se současnými možnostmi a představit ho jako plnohodnotnou alternativu k vizuální produkci nabízející specifické výsledky založené na odlišných principech analogové tvorby. Ambicí této práce je, aby se pro čtenáře/zájemce o knihtiskovou tvorbu stala komplexním teoretickým úvodem do problematiky, a posloužila především jako odrazový můstek do samotné praxe. Předmětem mého výzkumu byly především tři základní otázky týkající se řešené problematiky: 1.: CO Jak definovat knihtisk v kontextu vizuálního designu 21. století a jaké je jeho místo na současné grafické scéně. Práce nemá ambici mapovat dopodrobna historii knihtisku, ale akcentovat vybraná vývojová stadia, jež mohou posloužit jako inspirace, orientační body a východiska pro současnou knihtiskovou produkci. 2.: PROČ Co nás vede k tomu věnovat čas a energii fyzicky, finančně i časově náročnějším postupům a upřednostňovat je před pohodlnějšími a přesnějšími technologiemi tvořícími elementární standard dnešní polygrafické i vizuální produkce. Proč v nás chyba v procesu vzbuzuje sympatie a utváří výsledný produkt subjektivně osobnějším a hodnotnějším. 3.: JAK Jaké jsou dnes možnosti, rozhodneme-li se touto cestou vydat. Na příkladech osobní praxe a prací kolegů z celého světa vytvořit materiálovou a technologickou "kuchařku" propojující ve svém vizuálním výstupu zdánlivě nepropojitelný svět tradičního fyzického tisku se současnými digitálními technologiemi.. -- Abstract: This work does not aim to become a glorifying monument of traditional letterpress and to present it as the only correct or unjustly forgotten technique. On the contrary, hand in hand with current technologies, letterpress wants to connect with current possibilities and present it as a full-fledged alternative to visual production offering specific results based on different principles of analogue creation. The ambition of this work is to become a comprehensive theoretical introduction to the issue for readers/those interested in book printing, and to serve above all as a springboard into practice itself. The subject of my research was mainly three basic questions related to the problem being solved: 1.: WHAT How to define letterpress in the context of 21st century visual design and what is its place in the current graphic scene. The work does not have the ambition to map the history of letterpress in detail, but to emphasize selected developmental stages that can serve as inspiration, orientation points and starting points for current letterpress production. 2.: WHY What leads us to devote time and energy to physically, financially and time-consuming procedures and to prioritize them over more convenient and accurate technologies that form the elementary standard of today's polygraphic and visual production. Why a mistake in the process arouses sympathy in us and makes the resulting product subjectively more personal and valuable. 3.: HOW What are the possibilities today if we decide to go down this path. Based on examples of personal practice and the work of colleagues from all over the world, to create a material and technological "workbook" connecting the seemingly unconnected world of traditional physical printing with contemporary digital technologies in its visual output.
Raudenský, Martin, 1968-. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. Katedra dějin a teorie umění
grafický design. knihtisk. knihtisk. letterpress. grafický design. vizuální design. grafické techniky. tisk. letterpress. graphic design. visual design. graphic techniques. printing. disertace
766:655. 655.322. (043.3)
Number of the records: 1