Number of the records: 1
Analýza znalostí pedagogických pracovníků v oblasti percepce žáků s poruchami autistického spektra
- DA 16462
Nováková, Markéta, 1999-
Analýza znalostí pedagogických pracovníků v oblasti percepce žáků s poruchami autistického spektra / Markéta Nováková. -- 2024. -- 128 listů : grafy, schémata. -- Vedoucí práce Ivan Bertl. -- Oponent Ladislav Zilcher. -- Abstract: Předmětem práce s názvem Analýza znalostí pedagogických pracovníků v oblasti percepce žáků s poruchami autistického spektra bude zjištění úrovně porozumění myšlení a vnímání jedinců s autismem pro adekvátní využití vzdělávacích metod a výchovného přístupu. Teoretická část se bude zabývat aktuálními přístupy a možnostmi vzdělávání pro děti a dospívající s autismem. Následně porovná problémy a východiska v oblasti vnímání těchto jedinců dle jednotlivých autorů a dosavadních poznatků. Zaměří se na rozdíly ve zrakovém a sluchovém vnímání, ale také na prostorovou orientaci a senzitivitu, jelikož chápání těchto odlišností je stěžejní pro následnou tvorbu metod a forem výuky. Empirická část práce bude zpracována formou dotazníkového šetření zaměřeného na pedagogické pracovníky v Ústeckém kraji a jejich orientaci ve výše uvedených otázkách. Pro zvýšení reliability bude využit také polostrukturovaný rozhovor s odborníky z oblasti péče o jedince s poruchami autistického spektra, kterými budou zejména psychologové a speciální pedagogové. Data z rozhovorů budou indikovat vhodné přístupy a řešení pedagogických situací, na což bude zaměřen také samotný dotazník, který bude vyplňován jak pedagogy působícími ve vzdělávacích institucích zřízených podle § 16 školského zákona, tak ve školách hlavního vzdělávacího proudu. Následovat bude interpretace a komparace získaných výsledků, včetně doporučení přiměřeně vhodně aplikovatelných návrhů pro zlepšení kvality výuky žáků s autismem.. -- Abstract: The subject of the thesis entitled Analysis of the knowledge of pedagogical staff in the field of perception of pupils with autism spectrum disorders will be to determine the level of understanding of thinking and perception of individuals with autism for adequate use of educational methods and educational approach. The theoretical part will deal with current approaches and possibilities of education for children and adolescents with autism. Subsequently, it compares the problems and starting points in the area of perception of these individuals according to individual authors and current knowledge. It will focus on differences in visual and auditory perception, but also spatial orientation and sensitivity, as understanding these differences is central to the subsequent development of methods and forms of teaching. The empirical part of the thesis will be elaborated in the form of a questionnaire survey focused on pedagogical staff in the Ústí nad Labem Region and their orientation in the above mentioned issues. To increase reliability, a semi-structured interview with experts in the field of care for individuals with autism spectrum disorders, who will be mainly psychologists and special educators, will also be used. The data from the interviews will indicate appropriate approaches and solutions to pedagogical situations, which will also be the focus of the questionnaire itself, which will be filled in both by teachers working in educational institutions established under Section 16 of the Education Act and in mainstream schools. This will be followed by the interpretation and comparison of the results obtained, including the recommendation of appropriately applicable proposals for improving the quality of teaching of pupils with autism.
Bertl, Ivan, 1965-. Zilcher, Ladislav. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. Katedra speciální a sociální pedagogiky
výchova a vzdělávání. hyperaktivní děti. Poruchy autistického spektra. výchova a vzdělávání. vnímání a myšlení. metody výuky. Autistic spectrum disorders. upbringing and education. perception and thinking. teaching methods. diplomové práce
37.01. 376. 316.344.6-053.2:616.89-008.481. (043)378.2
Number of the records: 1