Number of the records: 1  

Analýza a priori v přípravách na vyučování přírodopisu a biologie

  1. Wollenheitová, Iva, 1997-
    Analýza a priori v přípravách na vyučování přírodopisu a biologie [rukopis] / Iva Šestáková. -- 2024. -- 154 l. : grafy, schémata, tab. -- Ved. práce Kateřina Jančaříková. -- Abstract: Teorie didaktických situací slouží učiteli k zefektivnění přípravy, realizace a reflexe vyučovací jednotky. Od 80. let 20. století je hojně využívaná učiteli matematiky v zahraničí a od počátku 21. století i u nás. Diplomová práce čtenářům stručně představuje teorii didaktických situací a možnosti jejího využití v kontextu výuky přírodopisu a biologie. Cílem výzkumného šetření je porovnat přípravy na dvě témata identifikovaná jako obtížná ("Buňka" ve vyučování na základní škole a "Fotosyntéza" ve vyučování na gymnáziu) s použitím a bez použití konceptu teorie didaktických situací. Výsledky ukazují, že teorie didaktických situací má potenciál využitelný k zefektivnění plánování výuky přírodopisu a biologie, zejména v oblasti předvídání možných obtíží ve výuce, a tím i k lepšímu plánování jejich náprav.. -- Abstract: The theory of didactic situations helps teachers to improve the efficiency of their preparation, implementation, and reflection of a lesson. Since the 1980s, it has been widely used by mathematics teachers abroad and since the beginning of the 21st century, also in our country. This thesis briefly introduces to readers the theory of didactic situations and the possibilities of its application in the context of teaching biology. The aim of the research is to compare the preparation for two topics identified as difficult ("Cell" in elementary school teaching and "Photosynthesis" in high school teaching), using and not using the concept of the theory of didactic situations. The results show that the theory of didactic situations has potential to improve the efficiency of planning biology lessons, especially in predicting possible difficulties in teaching and, thus, better planning for their correction.
    Jančaříková, Kateřina, 1997 -. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. Katedra biologie
    Adidaktická situace. a priori analýza. didaktická situace. posteriori analýza. příprava na hodinu. teorie didaktických situací. A-didactical situation. a priori analysis. didactical situation. a posteriori analysis. lesson plan. theory of didactical situations. diplomové práce
    (043)378.2

Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.