Number of the records: 1  

Interpretace díla Karla Čapka v učebních textech pro střední školy v letech 1918-2018

  1. Title statementInterpretace díla Karla Čapka v učebních textech pro střední školy v letech 1918-2018 : příspěvek k procesu didaktizace a formativnímu potenciálu narativní fikce / Filip Komberec
    Personal name Komberec, Filip, (dissertant)
    Phys.des.243 listů : grafy
    NoteOponent Dobrava Moldanová. Oponent Jiří Koten. Vedoucí práce Jan Hábl
    AbstractDisertační práce "Interpretace díla Karla Čapka v učebních textech pro střední školy v letech 1918-2018" s upřesňujícím podtitulem "Příspěvek k procesu didaktizace a formativnímu potenciálu narativní fikce" se zabývá procesem didaktizace literárního díla Karla Čapka v kontextu literárního vzdělávání na střední škole a reflexí formativního potenciálu Čapkovy narativní fikce v didaktické interpretaci. První dvě části práce prověřují platnost první teze: Dílo Karla Čapka je v učebnicích redukováno na "významy", pozornost není věnována poetice díla, autorskému stylu a kompozici a formativnímu působení díla; převládá přístup k dílu ve třetí osobě a bez využití odborné sekundární literatury. V třetí části práce jde o teoretické zdůvodnění druhé teze: Formativní potenciál Čapkovy narativní fikce bude součástí interpretačního procesu za předpokladu důrazu na osobní významnost četby (přístup k dílu v modu první osoby jak v metodologii interpretace, tak v koncepci literárního vzdělávání), intencionálního rozvíjení imersivního a reflexivního čtení s respektem k identitě díla a s tím souvisejícím objevným zkoumáním autorského stylu jako výsledku tvořivého aktu a s využitím metodologických východisek kognitivní naratologie, narativní etiky, rétorické naratologie a metody zvětšeniny (a dalších metod a konceptů naratologického bádání). Formativní potenciál Čapkovy narativní fikce spočívá ve schopnosti specifickým způsobem angažovat čtenáře esteticky, intelektuálně, emocionálně a morálně a je založený zejména na specifickém stylu vyprávění, na principech stylové výstavby a na schopnosti nastolit podstatný problém či otázku. V disertační práci jsou použity metody a teoretická východiska obsahové analýzy, interpretace literárního díla, naratologie, teorie fikcionality a didaktiky literatury. První část práce "Dílo Karla v učebních textech literárního vzdělávání pro střední školy v letech 1918-2018" zkoumá přítomnost Čapkova díla v učebních textech ve třech časových obdobích: 1918-1948 (kapitola I.2), 1948-1989 (I.3) a 1989-2018 (I.4). V první kapitole této části jsou objasněny hlavní pojmy spojené s výzkumem učebních textů literárního vzdělávání a metoda výzkumu. Proces didaktizace je objasňován v kontextu literárněvědného poznání Čapkova díla a v proměnách kurikula. Druhá část "Prezentace a interpretace jednotlivých Čapkových děl v učebních textech literárního vzdělávání pro střední školy" se zaměřuje na způsob prezentace a interpretace jednotlivých Čapkových děl s hlavním důrazem na Čapkovy romány. Významná je kapitola II.6, v níž jsou pojednány Čapkovy autorské komentáře. Třetí část "Hledání přístupu k formativnímu potenciálu narativní fikce Karla Čapka" formuluje teoretická východiska interpretace literárního textu, vymezuje formativní potenciál narativní fikce v kontextu literárního vzdělávání a antropologických, kognitivních a psychologických východisek a nakonec se zabývá přístupy k formativnímu potenciálu narativní fikce Karla Čapka. Disertační práce je zakončena doporučeními pro pedagogickou teorii a praxi; metodickým doporučením a návrhy na inovativní pojetí učebního textu literárního vzdělávání pro střední školy.
    The dissertation thesis, "Interpretation of Karel Čapek's Work in Learning Books for High School (1918-2018)", with the subtitle "Contribution to the Process of Didactization and Formative Potential of Narrative Fiction", deals with the interpretation of Karel Čapek's literary work in the context of literary education at high school. The subtitle specifies two main problems addressed by this thesis: 1) The process of didactization of Karel Čapek's literary work in learning books and reading books in one hundred years of history; 2) Reflection of the formative potential of Karel Čapek's narrative fiction in the process of didactic interpretation. The purpose of this disseratation is to describe and explain the specific process of didactization on educational books and to suggest possible ways to access the formative potential from Čapek's narrative fiction. The dissertation examines two thesis statements. Thesis statement 1: The literary work of Karel Čapek is reduced to "meanings" in educational books, attention is not paid to the poetics of the studied works, nor to the author's style, nor to composition or to the formative potential of the work; access to the work in a third person prevails and secondary literature is not used. Thesis statement 2: The formative potential of Čapek's narrative fiction will be part of the interpretation process, assuming an emphasis on personal significance from the reading experience (access to work in the first person in methodology and conception of literary education), intentional development of immersive and reflective reading with respect to identity within the literary work, the related exploration of the author's style as a result of a creative act, and using methodological tools of cognitive narratology, narrative ethics, rhetorical narratology and methods of blow-ups. The formal potential of Čapek's narrative fiction lies in the ability to engage readers aesthetically, intellectually, emotionally and morally in a specific way, which is based in particular on the specific style of narration, on the principles of stylistic construction, and on the ability to raise a significant issue or question. In order to investigate the process of didactization in educational books the method of content analysis was utilized. Other methods used in this thesis are theoretically grounded in the interpretation of literary works, literary hermeneutics, stylistic analysis, narratology, theory of fiction and theory of education and didactics of literature. The first part, "The Work of Karel Čapek in Learning Books for High School in Years 1918-2018", is focused on the presence of Karel Capek's literary work in educational books for high school in three main time periods: 1918-1948 (chapter I.2), 1948-1989 (I.3) and 1989-2018 (I.4). The first chapter is dedicated to concepts related to the research of learning books and reading books and to an explanation of research methods. The process of didactization is explained in the context of literary science and changing curricular aspects. The value and usability of biographical literature in literary education is also questioned. The second part "Presentation and Interpretation of Karel Čapek's Literary Works in Learning Books for High School", is focused on particular literary works and their interpretation via a presentation of selected passages. The main emphasis is laid on Čapek's novels as posing the most challenging interpretation. The last chapter is dedicated to the importance of critical reflection on Čapek's author's comments. The third part, "Investigation of Approach to Formative Potential of Karel Čapek's Narrative Fiction", deals with critical reflection in interpretation, with defining the formative potential of narrative fiction in the context of literary education and with the formative potential of Karel Čapek's narrative fiction. The dissertation thesis concludes with final recommendations for pedagogical theory and practice.
    Another responsib. Moldanová, Dobrava, 1936- (opponent)
    Koten, Jiří, 1979- (opponent)
    Hábl, Jan, 1975- (thesis advisor)
    Another responsib. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. Katedra bohemistiky (degree grantor)
    Subj. Headings naratologie * učebnice středních škol * literární výchova
    Subj. Headings Karel Čapek * román * povídka * drama * autorský komentář * interpretace literárního díla * kurikulum * narativní etika * narativní empatie * formativní potenciál narativní fikce * teorie literárního vzdělávání * novel * story * author's commentary * interpretation of literary work * curriculum * canon * narrative theory * narrative ethics * narrative empathy * formative potential of narrative fiction * theory of literary education
    Form, Genre disertace
    Conspect808 - Literární styl. Literární činnost a technika. Efektivní využívání jazyka. Spisovatelská činnost
    UDC808.543-027.21 * 82:37.016 * 37.091.64(075.3) * 371.671:373.5 * (043.3)
    CountryČesko
    Languagečeština
    URLhttps://portal.ujep.cz/StagPortletsJSR168/CleanUrl?urlid=prohlizeni-prace-detail&praceIdno=00180738
    Document kindDiploma theses
    Call numberBarcodeSublocationVolný výběrInfo
    DB 1103300044575sklad CIn-Library Use Only

Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.