Number of the records: 1  

Preference metakognitivních strategií v kontextu odlišných vzdělávacích přístupů v matematice

  1. Title statementPreference metakognitivních strategií v kontextu odlišných vzdělávacích přístupů v matematice / Dagmar Živná
    Personal name Živná, Dagmar, (dissertant)
    Phys.des.72 listů : grafy
    NoteOponent Jan Janovec. Vedoucí práce Vlastimil Chytrý
    AbstractCílem diplomové práce je analyzovat vliv vzdělávacího přístupu na metakognitivní rozvinutost žáka v oblasti matematiky. Mezi dílčí cíle diplomové práce patří zjistit faktory, které ovlivňují metakognitivní rozvinutost žáka a míru žákovy jistoty ve vlastní výkon. Výzkum byl zaměřen na žáky 5. ročníků základních škol v běžných základních školách, ve školách vyučující matematiku Hejného metodou a v Montessori školách. V teoretické části této práce je popsán a definován pojem metakognice a jsou zde popsány možnosti měření metakogntiivní rozvinutosti a blíže specifikován pojem sebehodnocení. Také jsou zde popsány různé přístupy k vyučování matematiky, ve kterých byl prováděn výzkum a věková kategorie žáků, kteří byli testováni. Obecně je v této části popsán vyučovací předmět matematika na prvním stupni základní školy a Rogersova teorie. Úvod praktické části je věnován metodologii výzkumu, charakteristice použitých výzkumných nástrojů a výzkumnému vzorku. Závěr praktické části je věnován deskriptivní a induktivní analýze ve smyslu testování hypotéz. Ukázalo se, že různé typy vzdělávacích přístupů k matematice mají odlišný vliv na metakognitivní rozvinutost žáků.
    The aim of this thesis is to analyze the influence of the educational approach on the metacognition of pupil's mathematical development. The partial objectives of the thesis are to identify factors which influence the metacognitive development of the pupil and the degree of the pupil's certainty in their own performance. The research was taken from 5th year elementary pupils from both traditional elementary schools teaching mathematics using the Hejny method, as well as Montessori schools. In the theoretical part of this work the concept of metacognition is described and defined, options for measuring metacognitive development is discussed and more there are more specified terms for self-assessment. Also, different approaches to teaching mathematics are outlined in which research was conducted in which the age category of the pupil was tested. In this section the teaching of mathematics at elementary school level is described using Roger's theory. The introduction of the practical part is devoted to the methodology of the research and the characteristics of the research tools and research sample group that was used. The conclusion of the practical part is devoted to descriptive and inductive analysis in terms of hypothesis testing. It turned out that different types of educational approaches to mathematics have a different effect on the metacognitive development of pupils.
    Another responsib. Janovec, Jan (opponent)
    Chytrý, Vlastimil, 1984- (thesis advisor)
    Another responsib. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. Katedra primárního vzdělávání (degree grantor)
    Subj. Headings metakognice * autoregulace učení * matematika
    Subj. Headings sebehodnocení * tradiční vyučování * alternativní vyučování * metacognition * subject Maths * self-evaluation * traditional school/lessons * alternative school/ lessons
    Form, Genre diplomové práce
    Conspect159.95 - Vyšší duševní procesy
    UDC159.95 * 159.95:165.242 * 159.953.5:159.923.5 * 51 * (043)378.2
    CountryČesko
    Languagečeština
    URLhttps://portal.ujep.cz/StagPortletsJSR168/CleanUrl?urlid=prohlizeni-prace-detail&praceIdno=00178583
    Document kindDiploma theses
    Call numberBarcodeSublocationVolný výběrInfo
    DA 93833300709383sklad CIn-Library Use Only

Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.