Počet záznamů: 1  

Analýza aktivit pro rozvoj čtenářské gramotnosti v mateřských školách

  1. Údaje o názvuAnalýza aktivit pro rozvoj čtenářské gramotnosti v mateřských školách / Šárka Pancová
    Osobní jméno Pancová, Šárka, (autor diplomové práce nebo disertace)
    Fyz.popis101 listů : barevné ilustrace, grafy
    PoznámkyVedoucí práce Ilona Pešatová. Oponent Barbora Lanková
    AbstraktBakalářská práce se zabývá analýzou aktivit pedagogů pro rozvoj čtenářské gramotnosti v mateřských školách. Čtenářská gramotnost se definuje jako "schopnosti porozumět textu, přemýšlet o něm, posuzovat ho, zabývat se jím a používat ho k dosažení vlastních cílů, k rozvoji vlastních vědomostí a potenciálu a k aktivní účasti ve společnosti", a dělí se na předčtenářskou, čtenářskou a funkční etapu. Mezi hlavní předčtenářské faktory, patří endogenní a exogenní vlivy, kterými jsou například rodina, společnost nebo celková vyzrálost jedince. Teoretická část se také věnuje porovnání dokumentů důležitých pro předškolní vzdělávání v Norsku a České republice. Tyto dokumenty se liší v očekávaných výstupech předškolních dětí a vzdělávací nabídce. Na rozvoji čtenářské gramotnosti u dětí se podílí pedagogové a to např. prostřednictvím aktivit, směřujících k rozvoji čtenářské gramotnosti. Cílem praktické části bylo získat informace o aktivitách směřovaných ke čtenářské gramotnosti, které učitelé realizují ve speciálních a běžných mateřských školách. Ve výzkumu v ČR byla dodržena triangulace dat při využití pozorování, rozhovoru a dotazníku v České republice. V norských mateřských školách byla data sbírána pomocí rozhovoru a pozorováním. Výsledky, které budou využitelné ve speciálně pedagogické praxi, naznačují, že pedagogové mateřských škol realizovali aktivity v souladu s rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání. Některé roviny předčtenářské gramotnosti byly více podporovány ve třídách speciálních např. rovina sdílení. Jiné byly více realizovány ve třídách běžných, např. rovina porozumění textu. Z výsledků šetření také vyplynulo, že v obou třídách byla věnována malá pozornost oblasti, ve které se dítě učí syntézu a analýzu hlásek, slabik a slov.
    The bachelor thesis deals with the analysis of teachers' activities for the development of reading literacy in kindergartens. Reading literacy is defined as "the ability to understand, think about, assess, deal with and use a text to achieve one's own goals, to develop one's own knowledge and potential and to participate actively in society". It is divided into pre-reading, reading and functional stage. The main pre-reading factors include endogenous and exogenous influences, such as family, society or the overall maturity of an individual. The theoretical part also deals with the comparison of documents important for preschool education in Norway and the Czech Republic. These documents differ in the expected outcomes of preschool children and the educational offer. Teachers participate in the development of reading literacy among children, for example through activities aimed at developing reading literacy. The aim of the practical part was to obtain information about such activities implemented in special and regular kindergartens. In the research data triangulation was observed using observations, interviews and a questionnaire in the Czech Republic. In Norwegian kindergartens, data were collected through interviews and observations. The results, which will be useful in special pedagogical practice, indicate that kindergarten teachers implement activities in accordance with the framework educational program for preschool education. Some levels of pre-reading literacy are more supported in special classes such as the sharing level. Others are more realized in common classes, such as the level of text comprehension. The results of the survey also show that in both types of classes little attention is paid to the area in which the child learns the synthesis and analysis of sounds, syllables and words.
    Dal.odpovědnost Pešatová, Ilona (vedoucí diplomové práce nebo disertace)
    Lanková, Barbora (oponent)
    Dal.odpovědnost Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. Katedra speciální a sociální pedagogiky (udělovatel akademické hodnosti)
    Předmět.hesla čtenářská pregramotnost * předškolní výchova * mateřské školy
    Předmět.hesla Česko * Norsko
    Předmět.hesla předškolní věk * předčtenářská gramotnost * vzdělávání v Norsku * Rámcový vzdělávací program * předškolní vzdělávání * Preschool age * pre-reading literacy * education in Norway * Framework educational program * pre-primary education
    Forma, žánr bakalářské práce
    Konspekt028 - Čtení. Četba
    MDT028.1-021.67 * 373.2 * 373.24 * (437.3) * (437.1/.3) * (481) * (043)378.22
    Země vyd.Česko
    Jazyk dok.čeština
    URLhttps://portal.ujep.cz/StagPortletsJSR168/CleanUrl?urlid=prohlizeni-prace-detail&praceIdno=00188280
    Druh dok.Vysokoškolské práce
    SignaturaČár.kódDislokaceVolný výběrInfo
    DA 138373300713837sklad Cpouze prezenčně

Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.