Počet záznamů: 1  

Lexikálně-sémantická a morfologicko-syntaktická rovina jazyka u dětí se sociálním znevýhodněním

  1. DA 12730
    Lehoczká, Andrea, 1992-
    Lexikálně-sémantická a morfologicko-syntaktická rovina jazyka u dětí se sociálním znevýhodněním / Andrea Lehoczká. -- 2020. -- 68 listů. -- Vedoucí práce Ilona Pešatová. -- Oponent Václava Tomická. -- Abstrakt: Cílem diplomové práce bylo zjistit, v jakých jazykových rovinách děti se sociálním znevýhodněním selhávají. Průzkum byl směřován na děti pocházející ze sociálně znevýhodněného prostředí. Jako výzkumný vzorek bylo vybráno 336 žáků prvních tříd základní školy. Testování probíhalo formou screeningového šetření. První fáze se uskutečnila na konci září roku 2017 a další o 6 měsíců později v březnu 2018. Diplomová práce se zabývala komunikačními schopnostmi dětí se sociálním znevýhodněním. Zaměřila se především na jazykový cit a porozumění řeči žáků, podrobněji byly zkoumány deficity v lexikálně-sémantické a morfologicko-syntaktické jazykové rovině. V teoretické části byla zpracována témata vývoje řeči s podrobnějším zaměřením na relevantní jazykové roviny. Dále bylo charakterizováno sociálního znevýhodnění a specifika jedinců se sociálním znevýhodněním. V práci byly uvedeny také formy podpory, která je poskytována žákům se sociálním znevýhodněním. Praktickou část tvořily výsledky screeningového šetření vycházejícího z obecně dostupných logopedických a speciálně pedagogických diagnostických prvků. Cílem šetření bylo analyzovat, jaký vliv má sociální znevýhodnění dětí na vývoj lexikálně-sémantické a morfologicko-syntaktické jazykové roviny a stanovit konkrétní jazykové deficity těchto žáků. Součástí práce jsou doporučení, která budou využitelná v praxi speciální pedagogiky. Výzkum byl prováděn v rámci Studentské grantové soutěže č. 43201 SGS/16.. -- Abstrakt: Purpose of this master thesis is discovering of language level where children with social disadvantage seems to fail. Research focuses to children coming from socially disadvantaged environment. Research sample consists of 336 pupils from first grade. Screening method is used for testing. The first phase took place in September 2017 and another one six months later in March 2018. The master thesis deals with communication abilities of children with social disadvantage. It focuses especially to language sense and undesrtanding to students' oral expression, lexical-semantic and morphological-syntactic deficits in language level are explored in detail. Theoretical part deals with language development with more detailed focus on relevant language levels. Social disadvantage and specifics of individuals with social disadvantage are also characterised. Further ahead the thesis presents forms of support provided to students. Practical part is composed of screening survey's results based on generally available pedagogical and special pedagogical diagnostic elements. Purpose of research is to analyse influence of social disadvantage of children on development of lexical-semantic and morphological-syntactic language levels, another goal is to state specfic language deficits of these children. Part of this thesis is recommendation which can be used in practice of special pedagogics. Research was conducted within the Students grant competition n. 43201 SGS/16.
    Pešatová, Ilona. Tomická, Václava. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. Katedra pedagogiky
    vývoj řeči. děti se sociálním znevýhodněním. školní úspěšnost. školní zralost. sociální znevýhodnění. jazykové roviny. narušená komunikační schopnost. social disadvantaged. language level. communication disorder. diplomové práce
    159.946.3. 612.789. 316.346.32-053.2-058.5. 37.091.212.7-026.18. 373.29. (043)378.2

Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.