Počet záznamů: 1  

Derivace a kompozice ve vyučování

  1. DB 127
    Zettlitzerová, Šárka, 1983-
    Derivace a kompozice ve vyučování / Šárka Pešková. -- 2021. -- 220, 82 listů : grafy + 1 CD. -- Vedoucí práce Patrik Mitter. -- Oponent Ivana Bozděchová. -- Oponent Diana Svobodová. -- Práce obsahuje utajované skutečnosti, nezpřístupňovat do 27.1.2024. -- Abstrakt: Disertační práce je věnována problematice derivace a kompozice ve vyučování českému jazyku na základních a středních školách. Práce je rozdělena do dvou částí. V teoretické části je charakterizována slovotvorba jako lingvistická disciplína, jsou vymezeny základní pojmy týkající se dané problematiky a je specifikováno slovotvorné učivo a popsáno jeho pojetí v kurikulárních dokumentech. Následně jsou charakterizovány učebnice českého jazyka pro základní a střední školy a teoreticky vymezeny a uchopeny některé problematické slovotvorné jevy, s nimiž se při popisu slovotvorného systému češtiny a i při výuce učiva o tvoření slov lze setkat. Praktická část je věnována analýze slovotvorného učiva (resp. učiva o derivaci a kompozici) v učebnicích českého jazyka pro základní a střední školy, analýze veřejně přístupných pracovních listů věnovaných tvoření slov v češtině a jejich klasifikaci na základě vytvořené typologie. Následuje vyhodnocení výzkumu provedeného formou didaktického testu u žáků základních a středních škol a studentů vysokých škol a zaměřeného na zjišťování jejich znalostí z oblasti stavby slova a tvoření slov a vyhodnocení dotazníkového šetření mezi učiteli českého jazyka, pomocí něhož bylo zjišťováno, jakým způsobem učitelé přistupují ke slovotvornému učivu a výuce slovotvorby. Součástí praktické části práce jsou také návrhy možností, jak s problematickými jevy při výuce učiva o slovotvorbě pracovat.. -- Abstrakt: The dissertation is devoted to the issue of derivation and composition in teaching Czech language at primary and secondary schools. The work is divided into two parts. The theoretical part characterizes word formation as a linguistic discipline, defines the basic concepts related to the issue and specifies the word formation curriculum and describes its concept in curricular documents. Subsequently, Czech language textbooks for primary and secondary schools are characterized and some problematic word-forming phenomena are theoretically defined and grasped, which can be encountered in the description of the Czech word-formation system and in the teaching of word formation The practical part is devoted to the analysis of word-formation curriculum (or curriculum on derivation and composition) in Czech language textbooks for primary and secondary schools, analysis of publicly accessible worksheets devoted to word formation in Czech and their classification based on the established typology. This is followed by an evaluation of research carried out in the form of a didactic test for primary and secondary school pupils and university students focused on finding out their knowledge of word structure and word formation and an evaluation of a questionnaire survey among Czech language teachers to find out how teachers approach word-formation curriculum and teaching word formation. Part of the practical part of the work are also suggestions for ways to work with problematic phenomena in teaching word-formation.
    Mitter, Patrik, 1970-. Bozděchová, Ivana, 1960-. Svobodová, Diana, 1969-. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. Katedra bohemistiky
    čeština. učebnice základních škol. učebnice středních škol. tvoření slov. vyučování českého jazyka. derivace. kompozice. slovotvorný rozbor. pracovní listy. word formation. Czech language teaching. derivation. composition. word formation analysis. Czech language textbook. worksheets. disertace
    811.162.3. 37.091.64(075.2). 37.091.64(075.3). 81'373.611. (043.3)

Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.