Počet záznamů: 1  

Edukační mapa pro děti s celiakií

  1. Údaje o názvuEdukační mapa pro děti s celiakií [rukopis] / Nikola Šírková
    Osobní jméno Šírková, Nikola, (autor diplomové práce nebo disertace)
    Vyd.údaje2025
    Fyz.popis42 l. + 9 l. příloh : il., grafy, tab.
    PoznámkyOponent Michaela Rothová. Ved. práce Miroslava Zemanová
    AbstraktÚvod: Celiakie je autoimunitní onemocnění, které postihuje nejen zdravotní stav jedince, ale výrazně ovlivňuje také jeho každodenní život, zejména v dětském věku. Diagnóza vyžaduje přísné dodržování bezlepkové diety, což může být pro děti obtížné, zejména ve školním prostředí, kde tráví většinu dne mimo dohled rodičů. Nedostatečná informovanost okolí často vede k nedorozuměním a sociálnímu vyloučení. Cíl: Cílem práce bylo vytvořit edukační mapu pro děti s celiakií na 1. stupni základní školy a ověřit její využitelnost, srozumitelnost a přínos pro edukaci jak samotných dětí, tak jejich okolí. Zároveň bylo cílem identifikovat silné a slabé stránky mapy a navrhnout případná zlepšení pro její další využití. Metodika: Praktická část práce byla realizována pomocí kvantitativního výzkumu prostřednictvím online dotazníku, který byl distribuován rodičům dětí s celiakií, kteří měli možnost mapu společně s dětmi vyzkoušet po dobu minimálně dvou týdnů. Dotazník obsahoval kombinaci uzavřených i otevřených otázek a zaměřoval se na vizuální zpracování, pochopení obsahu a využitelnost mapy ve školním prostředí. Průzkumného šetření se zúčastnilo 50 respondentů. Výsledky: 96 % rodičů i dětí uvedla, že je mapa srozumitelná, přehledná a praktická. Pozitivně bylo hodnoceno vizuální zpracování a názornost. Někteří respondenti navrhli drobná vylepšení, jako je doplnění o další potraviny nebo tematické rozšíření. Mapa byla vnímána nejen jako pomůcka pro děti, ale i jako podpůrný nástroj pro učitele a školní personál. Závěr: Edukační mapa se ukázala jako efektivní nástroj pro edukaci dětí s celiakií, podporu jejich samostatnosti a zlepšení komunikace s okolím. Výsledky naznačují potenciál této pomůcky nejen pro školní prostředí, ale i pro širší využití v rodině a při dalších příležitostech. Do budoucna by bylo vhodné zvážit vytvoření dalších tematických map či interaktivních verzí.
    Introduction: Celiac disease is an autoimmune disorder that affects not only an individual's health but also significantly impacts their daily life, especially during childhood. The diagnosis requires strict adherence to a gluten-free diet, which can be particularly challenging for children, especially in the school environment where they spend most of the day outside parental supervision. A lack of awareness among peers and school staff often leads to misunderstandings and social exclusion. Objective: This bachelor's thesis focused on the development of a clear and comprehensible educational tool an educational map for children with celiac disease. The aim of the thesis was to create an educational map for primary school children with celiac disease and to verify its usability, comprehensibility, and contribution to the education of both the children themselves and their surroundings. Another objective was to identify the strengths and weaknesses of the map and propose possible improvements for its further use. Methodology: The practical part of the thesis was carried out using quantitative research through an online questionnaire, which was distributed to parents of children with celiac disease. They were given the opportunity to use the map together with their children for at least two weeks. The questionnaire contained a combination of closed and open-ended questions and focused on the visual design, content comprehension, and usability of the map in the school environment. A total of 50 respondents participated in the research survey. Results: 96 % of both parents and children indicated that the map was understandable, clear, and practical. The visual design and clarity were positively evaluated. Some respondents suggested minor improvements, such as the inclusion of additional foods or thematic expansion. The map was perceived not only as a tool for children but also as a supportive resource for teachers and school staff. Conclusion:The educational map proved to be an effective tool for educating children with celiac disease, supporting their independence, and improving communication with their surroundings. The results suggest the potential for using this tool not only in schools but also within families and in other settings. In the future, it would be appropriate to consider creating additional thematic maps or interactive versions.
    Dal.odpovědnost Rothová, Michaela (oponent)
    Zemanová, Miroslava, 1997 - (vedoucí diplomové práce nebo disertace)
    Dal.odpovědnost Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. Katedra ošetřovatelství (udělovatel akademické hodnosti)
    Předmět.hesla celiakie * děti * edukace * edukační mapa * školní prostředí * celiac disease * children * education * educational map * school environment
    Forma, žánr bakalářské práce
    MDT(043)378.22
    Země vyd.Česko
    Jazyk dok.čeština
    URLhttps://portal.ujep.cz/StagPortletsJSR168/CleanUrl?urlid=prohlizeni-prace-detail&praceIdno=00197862
    Druh dok.Vysokoškolské práce

Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.