Počet záznamů: 1
Aero-akustická analýza automobilových střešních nosičů
- DA 17408
Rejhon, Štěpán, 1993-
Aero-akustická analýza automobilových střešních nosičů / Štěpán Rejhon. -- 2025. -- 47 stran, 5 nečíslovaných stran příloh : barevné ilustrace, grafy. -- Vedoucí práce Martin Kantor. -- Oponent Michal Hoznedl. -- Abstrakt: Diplomová práce se zabývá aero-akustickou analýzou automobilových střešních nosičů, konkrétně příčníků, které při vyšších rychlostech mohou generovat výrazný aerodynamický hluk. Práce shrnuje teoretické poznatky z oblasti proudění vzduchu, vzniku aerodynamického hluku a jeho šíření. Dále se zaměřuje na numerické metody výpočtu pomocí CFD a spektrální analýzu tlakových fluktuací. Pomocí softwaru Ansys Discovery provádí 3D simulace proudění kolem vozidla a následně 2D transientní simulace obtékání dvou typů příčníků - hranatého a aerodynamicky optimalizovaného. Získaná data jsou analyzována pomocí rychlé Fourierovy transformace (FFT) v Excelu, což umožňuje identifikovat dominantní frekvence proudových pulsací a posoudit jejich aeroakustický dopad. Výsledky ukazují, že tvar příčníku má zásadní vliv na vznik tonálních složek hluku. Práce rovněž diskutuje omezení použitých nástrojů a naznačuje směr pro budoucí výzkum včetně možnosti využití pokročilejších CAA metod a akustických analýz.. -- Abstrakt: The thesis deals with the aero-acoustic analysis of automotive roof racks, specifically cross members, which can generate significant aerodynamic noise at higher speeds. The thesis summarizes the theoretical knowledge in the field of airflow, aerodynamic noise generation and its propagation. It also focuses on numerical calculation methods using CFD and spectral analysis of pressure fluctuations. Using Ansys Discovery software, it performs 3D simulations of the flow around the vehicle and then 2D transient simulations of the wrap around of two types of crossbars - square and aerodynamically optimized. The acquired data is analysed using a Fast Fourier Transform (FFT) in Excel to identify the dominant frequencies of the flow pulsations and assess their aeroacoustic impact. The results show that the shape of the crossbar has a significant effect on the emergence of tonal noise components. The paper also discusses the limitations of the tools used and suggests a direction for future research, including the possibility of using more advanced CAA methods and acoustic analysis.
Kantor, Martin. Hoznedl, Michal. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. Ústav strojů a energetiky
automobilový průmysl. aerodynamika. Aero-akustika. aerodynamika. CFD simulace. příčníky. Aero-acoustics. aerodynamice. CFD simulation. crossbars. diplomové práce
629.331:338.45. 533.6. (043)378.2
Počet záznamů: 1