Počet záznamů: 1
Působí teď prostor opravdu tak osobně?
Údaje o názvu Působí teď prostor opravdu tak osobně? [rukopis] / Matyáš Slabý Osobní jméno Slabý, Matyáš, (autor diplomové práce nebo disertace) Vyd.údaje 2025 Fyz.popis 25 Poznámky Ved. práce David Kořínek. Oponent Jiří Philippe Janda Abstrakt Bakalářská práce se zabývá proměnou zahrady jako kulturního fenoménu v kontextu současné estetiky, konzumní kultury a ekologických otázek. Teoretická část se zaměřuje na reflexi vztahu člověka k prostoru, přírodě a vizualitě. Důraz je kladen na přechod od zahrady jako místa péče a kontaktu k inscenovanému prostředí, jehož podoba je ovlivněna estetickými normami, tržní logikou a zautomatizovanými vizuálními kódy. Zvláštní pozornost je věnována nárůstu estetického kýče, jenž se projevuje v přítomnosti materiálů a forem, které imitují přírodu a zároveň slouží k unifikaci prostoru podle očekávané vizuální normy. Metodologicky práce vychází z vizuální analýzy současné zahradní estetiky a využívá paradokumentární fotografii, která propojuje reklamní jazyk s kritickým obsahem. Z pozorování vyplývá, že současná zahradní estetika je převážně formována vizuálními stereotypy a tržními mechanismy, které nahrazují vztah k přírodě předem připravenými obrazovými schématy. Překvapivým zjištěním se stalo zjištění z rozhovorů a volných diskusí, že mnoho lidí nad tímto fenoménem dosud vůbec nepřemýšlelo. Tento poznatek potvrzuje význam další edukace veřejnosti - jako možný budoucí směr práce se tedy jeví popularizace tématu a zpřístupnění estetických i ekologických otázek širokému publiku. The bachelor thesis explores the transformation of the garden as a cultural phenomenon in the context of contemporary aesthetics, consumer culture, and ecological issues. The theoretical part focuses on the reflection of the human relationship to space, nature, and visuality. Emphasis is placed on the shift from the garden as a place of care and contact to a staged environment shaped by aesthetic norms, market logic, and automated visual codes. Particular attention is given to the rise of aesthetic kitsch, which manifests in the use of materials and forms that imitate nature while serving to standardize space according to expected visual norms. Methodologically, the work draws on visual analysis of contemporary garden aesthetics and employs paradocumentary photography that combines advertising language with critical content. Observations suggest that today's garden aesthetics are predominantly shaped by visual stereotypes and market mechanisms, which replace a relationship with nature with pre-constructed visual schemas. A surprising finding from interviews and informal discussions was that many people had never thought about this phenomenon at all. This insight underlines the importance of further public education - as a potential future direction, the popularization of the topic and the accessibility of aesthetic and ecological questions to a wider audience appears meaningful. Dal.odpovědnost Kořínek, David (vedoucí diplomové práce nebo disertace)
Janda, Jiří Philippe, 1988 - (oponent)Dal.odpovědnost Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. Katedra fotografie (udělovatel akademické hodnosti) Předmět.hesla zahrada * estetika * kýč * konzumní kultura * fotografie * paradokument * prostor * materiál * hypperrealita * konzum * zahrada * estetika * kýč * konzumní kultura * fotografie * paradokument * prostor * materiál * hypperrealita * konzum Forma, žánr bakalářské práce MDT (043)378.22 Země vyd. Česko Jazyk dok. čeština URL https://portal.ujep.cz/StagPortletsJSR168/CleanUrl?urlid=prohlizeni-prace-detail&praceIdno=00198898 Druh dok. Vysokoškolské práce
Počet záznamů: 1