Počet záznamů: 1
Dopad logopedických vad u žáků v primární škole při výuce českého jazyka z pohledu pedagogů
- DA 16810
Dyrčíková, Nela, 1996-
Dopad logopedických vad u žáků v primární škole při výuce českého jazyka z pohledu pedagogů / Nela Dyrčíková. -- 2025. -- 92 listů : grafy. -- Vedoucí práce Jaromíra Šindelářová. -- Oponent Ladislav Zilcher. -- Abstrakt: Práce se zabývá problematikou výuky žáků s logopedickými vadami v primární škole a analyzuje přístupy pedagogů k podpoře těchto žáků v běžném školním prostředí. Cílem práce bylo zhodnotit současné výukové strategie, identifikovat hlavní překážky při vzdělávání dětí s narušenou komunikační schopností a navrhnout opatření, která by mohla vést ke zkvalitnění pedagogické praxe. Teoretická část poskytuje přehled o příčinách a typech logopedických vad, jejich vlivu na vzdělávací proces a doporučených metodách výuky. Dále se zaměřuje na legislativní rámec podpory těchto žáků a přístupy inkluzivního vzdělávání. Empirická část práce byla realizována prostřednictvím dotazníkového šetření mezi pedagogy a hloubkových rozhovorů s cílem zjistit, jaké strategie učitelé v praxi využívají, jaké překážky vnímají a jak hodnotí dostupnost odborné podpory. Výsledky výzkumu ukázaly, že nejčastěji používanými metodami jsou vizuální opory, strukturované procvičování jazykových dovedností a multisenzorické přístupy. Zároveň se však prokázalo, že učitelé postrádají systematickou metodickou podporu a že dostupnost logopedické péče se výrazně liší v závislosti na regionu. Potvrdilo se, že logopedické vady mohou negativně ovlivnit nejen vzdělávací výsledky žáků, ale i jejich sociální začlenění. Na základě zjištěných dat byla zformulována doporučení zaměřená na posílení odborné podpory pedagogů, systematičtější zapojení rodičů do vzdělávacího procesu a využití moderních technologií pro rozvoj komunikačních dovedností žáků. Práce tak poskytuje ucelený pohled na problematiku vzdělávání dětí s narušenou komunikační schopností a navrhuje konkrétní kroky pro zlepšení pedagogické praxe v této oblasti.. -- Abstrakt: This thesis examines the issue of teaching students with speech disorders in primary education and analyzes teachers' approaches to supporting these students in regular school environments. The aim of the study was to evaluate current teaching strategies, identify key obstacles in educating children with impaired communication skills, and propose measures to improve teaching practices. The theoretical section provides an overview of the causes and types of speech disorders, their impact on the educational process, and recommended teaching methods. It also focuses on the legislative framework for supporting these students and approaches to inclusive education. The empirical part of the thesis was conducted through a questionnaire survey among teachers and in-depth interviews aimed at identifying the strategies teachers use in practice, the challenges they face, and their assessment of the availability of professional support. The research findings revealed that the most commonly used methods include visual aids, structured language skill exercises, and multisensory approaches. However, it also became apparent that teachers lack systematic methodological support and that access to speech therapy services varies significantly by region. The study confirmed that speech disorders can negatively affect not only students' academic performance but also their social integration. Based on the collected data, recommendations were formulated to strengthen professional support for teachers, systematically involve parents in the educational process, and utilize modern technologies to develop students' communication skills. This thesis provides a comprehensive perspective on the education of children with impaired communication skills and proposes concrete steps to enhance teaching practices in this field.
Šindelářová, Jaromíra, 1961-. Zilcher, Ladislav. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. Katedra primárního vzdělávání
integrovaná výchova a vzdělávání. děti s vadami řeči. logopedická prevence. Inkluze. logopedická péče. logopedické vady. metodická podpora. primární vzdělávání. sociální integrace. výukové strategie. Inclusive education. methodological support. primary education. social integration. speech disorders. speech therapy services. teaching strategies. diplomové práce
37.043.2. 316.344.6-056.264-053.2. 376-056.264-021.67. (043)378.2
Počet záznamů: 1