Počet záznamů: 1
Aktuální aspekty klavírní pedagogiky dětí mladšího školního věku ČR a Jižní Dakoty se zaměřením na techniky zpracování trémy
- DB 196
Švandrlíková, Martina, 1986-
Aktuální aspekty klavírní pedagogiky dětí mladšího školního věku ČR a Jižní Dakoty se zaměřením na techniky zpracování trémy / Martina Švandrlíková. -- 2024. -- 188 listů : barevné ilustrace, grafy, schémata + teze dizertační práce (37 listů). -- Vedoucí práce Miloš Hons. -- Abstrakt: Dizertační práce se věnuje dvěma oblastem výzkumu - nejprve zjišťování zásadního společného aspektu pro podporu klavírních pedagogik ČR a Jižní Dakoty (USA), dále testování podpůrného programu práce s trémou pro žáky mladšího školního věku ZUŠ. Cílem práce je najít oblast, které není věnována dostatečná pozornost v obou pedagogikách, přispět k poznání v oblasti technik zpracování trémy a poukázat, že navrhované techniky pozitivně ovlivňují prožívání trémy a následný výkon při koncertu. Dizertační práce je rozdělena na dvě části, teoretickou (konceptuální rámec) a empirickou. Empirická část je rozdělena na tři oblasti zkoumání. Výzkum se nejdříve zabývá představením a rozdílem klavírní pedagogiky dětí mladšího školního věku v ČR a Jižní Dakotě, kdy jsme hledali základní téma, které by bylo společné a potřebné pro další rozvoj obou oblastí. Tato část byla vedena formou kvantitativního výzkumu dotazníkovou formou pro 50 pedagogů zmíněných států. Tím vykrystalizovalo téma trémy z veřejného vystupování (dále jen "tréma"), které se v dotaznících shodovalo. Ve druhé části výzkumu jsme se zaměřovali na konkrétní výzkumný problém, a to problematiku trémy u žáků ZUŠ mladšího školního věku a jejího zpracování. Nejprve jsme diagnostikovali trému u dětí kvalitativní metodou skrze polostrukturované rozhovory s rodiči, dále testovali navržený podpůrný program v pedagogického experimentu s experimentální a kontrolní skupinou. Pedagogický experiment se věnuje 5 žákům mladšího školního věku experimentální skupiny a 5 žákům kontrolní skupiny, u kterých probíhala výuka jako dříve. Třetí část byla věnovaná diagnostice míry trémy u 10 respondentů, zapojených do pedagogického experimentu, skrze škálu testování pro míru klasického strachu, sociálně-situační anxiety a trémy. Zjišťovali jsme jejich míru trémy před a po aplikaci technik. Zjistili jsme, že podpůrné techniky zásadně ovlivňují celkový výkon interpreta, který se přenáší i do vnímání a jednání v denním životě. Došli jsme k závěru, že techniky zpracování trémy na základě polyvagální teorie, která doplňuje výzkum, mají pozitivní vliv na vnímání, pozornost a interpretační výkon klavíristů mladšího školního věku.. -- Abstrakt: This dissertation is devoted to two areas - firstly, the identification of a fundamental common aspect for the support of piano pedagogies in the Czech Republic and South Dakota (USA). Then the design and testing of a support program for working with stage fright for pupils of younger school age at Art School. The aim of the thesis is to find an area that is not given sufficient attention in both pedagogies, to contribute to knowledge in the field of stage fright processing techniques and to show that the proposed techniques positively affect the experience of stage fright and the subsequent performance during a concert. The dissertation is divided into two parts, the theoretical (conceptual framework) and the empirical part. The empirical part is divided into three parts of the research. The research first deals with the presentation and difference of piano education of children of younger school age in the Czech Republic and South Dakota, USA, when we were looking for a basic theme that would be common and in need of further development for both areas. This part was conducted in the form of quantitative research in the form of a questionnaire for 50 pedagogues of the mentioned states. This crystallized the theme of stage fright which coincided in the questionnaires. The second part of the research, we focused on a specific research problem, namely the problem of stage fright among pupils of the lower school age and its processing. First, the diagnosis of stage fright in children using a qualitative method through semi-structured interviews with parents, then testing a designed support program through the pedagogical experiment with an experimental and control group. The pedagogical experiment is devoted to 5 pupils of younger school age of the experimental group, and 5 pupils of the control group, where the teaching took place as before. The third part was dedicated to diagnosing the degree of stage fright in 10 respondents from pedagogical experiment through the scale of classical fear, social-situational anxiety and stage fright. We determined their level of stage fright before and after applying the techniques. We found that support techniques fundamentally affect the performer's overall performance, which is also transferred to perception and actions in daily life. We came to the conclusion that stage fright processing techniques based on polyvagal theory have a positive effect on the perception, attention and interpretation performance of younger school-age pianists.
Hons, Miloš, 1958-. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. Katedra hudební výchovy
hudební vzdělávání. hudební pedagogika. hra na klavír. tréma. úzkost. Tréma. úzkost. příprava na koncert. podpůrné techniky pro zpracování trémy. Stage fright. anxiety. preparing for a concert. supporting techniques for treating stage fright. disertace
37.0:78. 37.01:78. 780.616.433.02. 159.942.52. 159.942. 616.89-008.441. (043.3)
Počet záznamů: 1