Počet záznamů: 1  

Matematická gramotnost a její dopad na administrativní gramotnost: zpracování žádosti o příspěvek na bydlení

  1. Údaje o názvuMatematická gramotnost a její dopad na administrativní gramotnost: zpracování žádosti o příspěvek na bydlení / Eliška Cempírková
    Osobní jméno Cempírková, Eliška, (autor diplomové práce nebo disertace)
    Fyz.popis89 listů : ilustrace, grafy
    PoznámkyOponent Pavol Minárik. Vedoucí práce Jakub Binter
    AbstraktBakalářská práce je zaměřena na žádost o státní podporu, konkrétně se jedná o příspěvek na bydlení. Především v dnešní době, tedy od roku 2021, prudce rostou ceny nájmů i energií. Velkým problémem však je, že lidé, kteří mají nárok na příspěvek, o něj nežádají. Důvodem je vysoká byrokratická zátěž, která občanovi ztěžuje vyplnění žádosti a velmi často se v žádosti nedokáže orientovat či takovou žádost vyplnit a dodat k ní potřebné dokumenty. Důvodem často bývá složité vyplňování formulářů a nízká administrativní gramotnost. Cílem této práce je tedy zjistit, zda lidé, kteří by o příspěvek na bydlení mohli žádat, se opravdu potýkají s problémy správně dokumenty vyplnit. K naplnění cíle bylo využito dotazníkového šetření a experimentální studie na dvou populacích, které jsou pokládány za modelové. Konkrétně jde o osoby pobírající starobní důchod a rodiče samoživitelé. Jako kontrolní skupina slouží studenti VŠ a profesionálové. Procedury byly testovány na osobách, které nemají s touto žádostí zkušenost ani vzdělání či historii povolání, která by je mohla zvýhodňovat či se jedná o profesionály a osoby se zkušeností záměrně vybrané do vzorku. Testování míry matematické gramotnosti v této studii proběhlo pomocí matematických standardizovaných úloh různých úrovní za účelem zjištění míry jejich matematické gramotnosti a tím, jak souvisí s úspěšností vyplnění samotný příspěvek na bydlení. Informace, které participanti vkládali do formulářů, byly vytvořeny pro účel této studie s obdobnou mírou komplikovanosti. Data jsou zpracována pomocí kontingenčních tabulek, singulárním rozkladem a korespondenční analýzou. Pokročilé statistické techniky, konkrétně klastrování za předchozího snížení dimenzí pomocí neuronové sítě s autoenkodérem, byly užity pro zjištění vzájemných asociací. Cílem bylo zjistit souvislost současných matematických dovedností a dovedností v rané dospělosti a současnosti. Dále pak navrhnout alternativy, které by usnadnily vyplňování této žádosti (např. internetový chatbot nebo cílená asistence pro skupiny - bez nutnosti užití nové technologie, principy e-governmentu).
    The submitted bachelor thesis focuses on the application of government support in form of allowance, specifically the housing allowance, when especially nowadays, i.e., from 2021, the prices of rents and energy are rising rapidly. However, the problem is that people who are eligible to receive the allowance are not claiming it. Many studies have confirmed this fact; the bureaucratic burden makes it difficult for citizens to fill in the application form and very often they are unable to navigate through it or to fill in the application form, provide the necessary documents, or extract the data from documents at hand. This is often due to the complexity of forms and low administrative literacy of the applicants. The aim is therefore to find out whether people who could apply for housing benefit are really struggling to fill in the documents correctly. An experimental study on populations, which are considered to be model populations, will be used to fulfil the objective. Specifically, pensioners, single parents, and professionals. University students serve as the control group. All treatments will be tested on individuals who have no experience with this application, nor education or occupational history that might favor them, skilled individuals, and professionals purposely chosen for participation. The testing of mathematical literacy rating in this study will be conducted using standardized tasks of different education levels and will examine how much their mathematical literacy is related success in completion of the housing allowance form. The information that participants were supposed to transcribe to the forms has been designed for the purpose of this study with a similar level of complexity. The data are processed using contingency tables, singular value decomposition and correspondence analysis. Advanced statistical techniques such as artificial intelligence based neural network with auto-encoder to reduce dimensions and clustering methods were used for further analyses. The aim is also to suggest alternatives that would facilitate the completion of this application (e. g. internet chatbot or targeted assistance for groups that do not use new technologies, and principles of e-government).
    Dal.odpovědnost Minárik, Pavol (oponent)
    Binter, Jakub (vedoucí diplomové práce nebo disertace)
    Dal.odpovědnost Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. Katedra ekonomie a managementu (udělovatel akademické hodnosti)
    Předmět.hesla matematická gramotnost * příspěvek na bydlení
    Předmět.hesla finanční situace * byrokratická zátěž * administrativní gramotnost * housing allowance * mathematical literacy * financial situation * bureaucratic burden * administrative literacy
    Forma, žánr bakalářské práce
    Konspekt364-1/-7 - Druhy sociální pomoci a služeb
    MDT37.015.31:51 * 364.682.4-646.2 * (043)378.22
    Země vyd.Česko
    Jazyk dok.čeština
    URLhttps://portal.ujep.cz/StagPortletsJSR168/CleanUrl?urlid=prohlizeni-prace-detail&praceIdno=00189797
    Druh dok.Vysokoškolské práce
    SignaturaČár.kódDislokaceVolný výběrInfo
    DA 149073300714907sklad Cpouze prezenčně

Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.