Počet záznamů: 1  

Vybraní čeští písničkáři a jejich hudebně vyjadřovací prostředky

  1. Údaje o názvuVybraní čeští písničkáři a jejich hudebně vyjadřovací prostředky Marie Gergelová
    Další variantní názvyVybraní čeští folkoví písničkáři a jejich hudebně vyjadřovací prostředky
    Osobní jméno Gergelová, Marie, (autor diplomové práce nebo disertace)
    Fyz.popis42, VIII listů noty
    PoznámkyVedoucí práce Luboš Hána. Oponent Vladimír Novotný
    AbstraktTato bakalářská práce se zabývá vznikem, vývojem a hudebně vyjadřovacími prostředky české folkové hudby. Její původ se odráží v anglosaském hnutí za obrodu lidové hudby, který s předstihem několika let rezonoval západním světem. Na vzniku české podoby tohoto žánru se podílel především minulý komunistický režim. Písně i jejich tvůrci čelili tlaku a despocii tehdejší státní politické moci, který navzdory individualistickému charakteru osobností stmeloval svět písničkářů v organizovaná hnutí. Odrazištěm na profesionální dráhu písničkáře se pro tyto umělce na řadu let stal festival Porta. Folková píseň si do dnešní doby s sebou z této éry odnesla svůj potenciál výpovědní hodnoty. Díky soudobé uvolněnosti politické a společenské situace a absenci konkrétního "nepřítele" tento hudební žánr v dnešní době mnohdy nabývá rysů mainstreamové hudby. Proto se budeme v druhé části práce zabývat žánrovým zařazením folkové písně do široké základny hudby nonartificiální. Definujeme folkovou píseň jako útvar a porovnáme ji s písní lidovou a popovou. Třetí část této práce tvoří rozbory písní Jaromíra Nohavici, Karla Kryla, Karla Plíhala a Tomáše Kluse.
    This thesis deals in its first part with the origin, evolution and means of expression of the Czech folk music, reflecting the Anglo-Saxon revival, resonating some years ago in the western world. The emergence of the Czech version is due to the previous communist regime. The songwriters faced the pressure of the former state, and despite their individualistic character they became a part of an organized movement. In many instances it was the festival Porta. Where many of the professional careers begun. Because of the contemporary political and social situation this genre has nowadays gained some of the characteristics of mainstream music. In its second part the work defines folk song as a unit and compares the folk songs and the pop. The third part of this work is the analysis of the songs of Jaromír Nohavica, Karel Kryl, Karel Plíhal and Tomáš Klus.
    Dal.odpovědnost Hána, Luboš, 1973- (vedoucí diplomové práce nebo disertace)
    Novotný, Vladimír (oponent)
    Dal.odpovědnost Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. Katedra hudební výchovy (udělovatel akademické hodnosti)
    Předmět.hesla folkové písně * nonartificiální hudba * písničkáři
    Předmět.hesla hudebně výrazové prostředky * singer-songwriters * musical expressional means * folk music * nonartificial music
    Forma, žánr bakalářské práce
    Konspekt784 - Vokální hudba
    MDT784.4 * 78.03.011.26 * 78.071.1/.2 * (043)378.22
    Země vyd.Česko
    Jazyk dok.čeština
    URLhttps://portal.ujep.cz/StagPortletsJSR168/CleanUrl?urlid=prohlizeni-prace-detail&praceIdno=00175143
    Druh dok.Vysokoškolské práce
    SignaturaČár.kódDislokaceVolný výběrInfo
    DA 75963300707596sklad Cpouze prezenčně

Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.