Počet záznamů: 1  

Českojazyčná výuka literatury na Evropské škole Brusel III

  1. P-DIS 94
    Jonák, Jiří, 1975-
    Českojazyčná výuka literatury na Evropské škole Brusel III [rukopis] / Jiří Jonák. -- 2011. -- 153 l., xxx l. obr. příl. -- Ved. práce Dobrava Moldanová. -- Rozsah: 183 l. (208 NS, 373 784 znaků). -- Abstrakt: Dizertační práce Českojazyčná výuka literatury na Evropské škole Brusel III se zabývá problematikou výuky literatury v rámci předmětu L1 Český jazyk a literatura na sekundárním stupni EŠ Brusel III (a potažmo na Evropských školách jako takových) a s ní související otázkou budování povědomí o českém literárním kánonu tamtéž. První kapitola Projekt Evropských škol je věnována obecnému seznámení se jmenovanou institucí. V druhé kapitole se detailně zabýváme tématem školní výuky literatury; jako její středobod přitom prosazujeme aktivní práci žáka s uměleckým textem. Pozornost zde věnujeme rovněž otázce literární interpretace a definici pojmu literární kánon a stanovení jeho konkrétního obsahu i rozsahu. Kapitolu Tři studie o českém kánonu tvoří medailony K. J. Erbena, J. Muchy a M. Viewegha, v nichž usilujeme o zhodnocení uměleckého přínosu příslušných autorů a didaktického potenciálu jejich textů. Kapitola Výuka literatury v rámci ostatních prvních jazyků na Evropské škole Brusel III se soustředí na formy a obsahy literární výchovy probíhající v rámci výuky ostatních prvních jazyků na sekundárním stupni EŠ Brusel III, tedy angličtiny, francouzštiny, němčiny, španělštiny, holandštiny, řečtiny a slovenštiny. Součástí práce jsou dále Přílohy, kde jsou k dispozici zadání písemných částí Evropské maturity z českého jazyka z posledních dvou akademických roků, neupravený přepis autentické maturitní práce, ukázky zdařilých studentských projektů a několik doprovodných fotografií.. -- Abstrakt: The submitted doctoral thesis deals with the issue of teaching literature in the context of teaching the subject L1 Czech Language and Literature at the secondary level of the European School Brussels III and draws extensively on the author´s own several years´ experience as a Czech teacher at the school in question. The main aim of the thesis is to provide a clear and detailed summary of the current state of literary studies in Czech at the school which will, however, be substantially supported by relevant theoretical bases. After a short general introduction on the topic of the European Schools and the experience of Czech students and teachers in them up to the present time, attention is paid to the current situation of literary studies in Czech secondary schools: the author tries to pinpoint enduring anachronisms and identify more progressive and more effective approaches. The second part is devoted to the author´s own teaching method which first and foremost focuses on studying literature by means of thorough studies of canonic works of Western and Czech literature; this part also contains more detailed theoretical passages related to the topic of literary interpretation and literary canon. The third part presents portraits of the Czech writers K. J. Erben, J. Mucha and M. Viewegh. The three studies especially try to clarify the canonicity and pedagogical exploitability of the respective authors. Finally, the thesis contains concise information on the contents and methods used for literary studies in seven other courses for first languages taught at the Brussels´ school; this chapter also includes a brief reflection on the advantages and disadvantages of various described approaches. On the basis of synthetic connection of all the parts the author draws conclusion that - although it is always necessary to further develop and improve it - the described model of teaching literature corresponds best both with the academic needs of Czech students and the expectations of relevant Czech authorities.
    Moldanová, Dobrava, 1936-. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. Katedra bohemistiky
    Erben, Karel Jaromír, 1811-1870. Mucha, Jiří, 1915-1991. Viewegh, Michal, 1962-. literární výchova. předmětová didaktika. česká literatura. literární kánon. Výuka literatury. čtenářství. Evropské školy. Evropská maturita. literární interpretace. Teaching literature. readership. European Schools. European Baccalaureate. literary canon. literary interpretation. disertace
    [82:081]-021.61. 821.162.3. 37.016.026. 82:37.016. (043.3)

Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.