Počet záznamů: 1  

Respektující výchova v mateřských školách v Ústeckém kraji

  1. DA 17003
    Durčeková, Eliška, 2002-
    Respektující výchova v mateřských školách v Ústeckém kraji / Eliška Durčeková. -- 2025. -- 47 listů. -- Vedoucí práce Daniel Příhoda Oponent Petra Michalcová. -- Abstrakt: Tato bakalářská práce se zaměřuje na analýzu klíčových principů respektující výchovy, která je založena na vzájemném respektu, empatii, otevřené komunikaci a spolupráci mezi dítětem a dospělým. Teoretická část podrobně popisuje zásady respektující komunikace, význam hranic v tomto výchovném přístupu a vztah respektující výchovy k systému odměn a trestů. Dále se zabývá jejím dopadem na rozvoj sebevědomí, sebedůvěry, empatie a emoční stability dítěte. Součástí teoretického rámce je také širší pohled na výchovné styly obecně, přičemž práce srovnává respektující výchovu s autoritativním a anarchickým stylem. Cílem šetření bylo zjistit, jaké výchovné styly učitelé mateřských škol v Ústeckém kraji využívají ve své pedagogické praxi. Práce se také zaměřuje na zkoumání vztahů mezi věkem, dobou praxe a dosaženým vzděláním učitelů a jejich výběrem výchovných přístupů. Praktická část je založena na kvantitativním výzkumu realizovaném prostřednictvím dotazníkového šetření mezi pedagogickými pracovníky mateřských škol. Dotazník obsahuje třináct modelových situací, v nichž respondenti volí jednu ze tří možných reakcí odpovídajících respektujícímu, autoritativnímu nebo anarchickému (volnému) výchovnému stylu. Výzkum tak nejen mapuje preferované výchovné styly, ale také analyzuje míru aplikace respektující výchovy a faktory, které její využívání mohou ovlivňovat - věk, dosažené vzdělání, dobu praxe a lokalitu působení. V závěru dotazníku se respondenti dále vyjadřují ke svým zkušenostem s respektující výchovou a jejímu uplatnění v praxi. Význam práce spočívá v rozšíření povědomí o principech respektující výchovy a jejích přínosech. Výsledky výzkumu mohou sloužit jako podklad pro zkvalitnění pedagogické praxe a jako zdroj pro další výzkumy zaměřené na respektující výchovu či výchovné styly obecně.. -- Abstrakt: This bachelor thesis focuses on the analysis of the key principles of respectful parenting, which is based on mutual respect, empathy, open communication, and cooperation between the child and the adult. The theoretical part provides a detailed description of the principles of respectful communication, the importance of setting boundaries within this educational approach, and the relationship of respectful parenting to the system of rewards and punishments. It also examines its impact on the development of children's self-esteem, self-confidence, empathy, and emotional stability. The theoretical framework further includes a broader overview of educational styles in general, comparing respectful parenting with authoritative and permissive (anarchic) styles. The aim of the research was to identify which educational styles are used by preschool teachers in the Ústí nad Labem Region in their pedagogical practice. The thesis also explores the relationships between teachers' age, length of experience, level of education, and their choice of educational approach. The practical part is based on quantitative research carried out through a questionnaire survey among preschool teachers. The questionnaire includes thirteen model situations in which respondents choose one of three possible reactions corresponding to respectful, authoritative, or permissive (anarchic) educational styles. The research not only maps the preferred educational styles, but also analyzes the extent to which respectful parenting is applied and the factors that may influence its use - such as age, education level, length of teaching experience, and the locality in which the teacher works. In the final section of the questionnaire, respondents also reflect on their experience with respectful parenting and its application in practice. The significance of the work lies in the expansion of awareness of the principles of respectful education and its benefits. The results of the research can serve as a basis for improving pedagogical practice and as a source for further research on respectful education or educational styles in general.
    Příhoda, Daniel. Michalcová, Petra. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. Katedra primárního vzdělávání
    předškolní výchova - Ústecký kraj (Česko : 2000-). respektující výchova. mateřská škola. výchovné styly. pedagogika. emoce a empatie. sebevědomí a sebedůvěra. komunikace. hranice ve výchově. odměny a tresty. Respectful education. kindergarten. educational styles. pedagogy. emotions and empathy. self-confidence and self-esteem. communication. boundaries in education. rewards and punishments. bakalářské práce
    (437.315). (437.15). 373.2. (043)378.22

Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.