Počet záznamů: 1
Doprava v didaktickém systému výuky zeměpisu
Údaje o názvu Doprava v didaktickém systému výuky zeměpisu [rukopis] / Richard Volf Osobní jméno Volf, Richard, (autor diplomové práce nebo disertace) Vyd.údaje 2009 Fyz.popis 76 l. : [12] l. příl. : il., mapy + 1 CD-ROM Poznámky Ved. práce Jana Peštová Abstrakt Doprava je technicko-hospodářský obor. V dnešním světě zaujímá důležité postavení a výrazným způsobem zasahuje do života lidí. Problematikou dopravy se zabývá také geografie, která řeší její prostorový aspekt. Rozmístění dopravní sítě a její interakce s dalšími prvky v určitém regionu je hlavní náplní dílčí geografické disciplíny - geografie dopravy. Předmětem této práce je zařadit a posoudit dopravu jako tematický celek ve výuce zeměpisu. K tomu posloužily základní pedagogické dokumenty. Na základě těchto dokumentů a pojmového aparátu z vybraných učebnic zeměpisu je v rámci didaktický analýzy vymezen obsah učiva sledovaného celku, určena jeho návaznost na další tematické celky a interakce s ostatními předměty, dále jsou vymezeny výukové cíle a stanoveno základní učivo, které je vyjádřeno v pojmových mapách. V kapitole o vyučovacích prostředcích (Materiální vyučovací prostředky) jsou zhodnoceny vybrané učebnice zeměpisu a ostatní didaktické prostředky. Návrhy úkolů do pracovního sešitu vycházejí z didaktické analýzy a jsou určeny jako podpora pro výuku tematického celku. Doprava se vyučuje v rámci výuky zeměpisu na druhém stupni základních škol a v nižších ročnících víceletých gymnázií (1. cyklus geografického vzdělávání), přičemž o zařazení do konkrétních ročníků si rozhodují školy samy. Výuka pokračuje na středních školách (2. cyklus geografického vzdělávání), především na gymnáziích, kde dochází k rozšíření tohoto učiva. Odborné školy zařazují dopravu do výuky zeměpisu podle svého zaměření a potřeb. Doprava tvoří ve výuce zeměpisu část socioekonomického přehledu světa a hovoří se o ní také v rámci jednotlivých regionů. V současné době je k dispozici široký sortiment učebnic zeměpisu, které se mohou využít jako pomůcky pro výuku tohoto učiva. Největší část učebnic a pracovních sešitů je pro základní školy a víceletá gymnázia. Zcela však chybí specializovaná učebnice pro střední odborné školy dopravní. Kromě učebnic existují další materiální didaktické prostředky, mezi něž patří především nástěnné mapy, atlasy, jízdní řády, automapy, odborná literatura a internet. Pracovní texty vytvořené v rámci této diplomové práce našly uplatnění ve školní praxi na vybraných školách. Transport is the technical economic branch. Nowadays it has an important position in the world and influences expressively the lives of men. Transport problems are inquired into the geography that solves their spatial aspect. Location of transportation network and its interaction with another elements in definite region are main object for part of geography - geography of transport. Transport submission and analysis as a theme in geographical education is the subject of this work. For this purpose are exploited pedagogical documents. On the basis of these documents and conceptual apparatus from selected textbooks of geography are determined content of subject matter of the theme, interaction with another themes and subjects, objectives and basic subject matter in conceptual maps - didactic analysis. In chapter Material didactic instruments are evaluated selected textbooks of geography and another didactic instruments. Proposals of schoolworks are compiled from didactic analysis and destined as a support for education of the theme. The transport is taught on second-degree of primary school (The first cycle of geographical education), whereas submission to concrete forms do schools selves. The education continues at secondary school (The second cycle of geographical education), where this subject of matter is extended. Vocational schools put on the theme to education by their specialization. The transport is a part of social economic summary of the world and regions too. Available are many textbooks that can be used in the education of this theme. Most of them with their workbooks are addressed to primary schools. Except textbooks exist also other material didactic instruments - wall charts, atlases, timetables, road maps, special literature and internet. Schoolworks of this work were tried-and-tested at choiced schools. Dal.odpovědnost Peštová, Jana, 1950- (vedoucí diplomové práce nebo disertace) Dal.odpovědnost Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. Katedra geografie (udělovatel akademické hodnosti) Předmět.hesla zeměpis * doprava * učivo středních škol Předmět.hesla doprava * didaktická analýza * didaktické prostředky * geografie dopravy * pojmové mapy * pracovní texty * výuka * transport * didactic analysis * didactic instruments * geography of transport * conceptual maps * schoolworks * education Forma, žánr diplomové práce Konspekt 91 - Geografie jako věda. Výzkum. Cestování MDT 91 * 656 * 373.5.016 * (043)378.2 Země vyd. Česko Jazyk dok. čeština URL https://portal.ujep.cz/StagPortletsJSR168/CleanUrl?urlid=prohlizeni-prace-detail&praceIdno=00045733 Druh dok. Vysokoškolské práce Signatura Čár.kód Dislokace Volný výběr Info P-DP 15473 3149955473 sklad C pouze prezenčně
Počet záznamů: 1