Počet záznamů: 1  

Pokus o žánrové vymezení a typologii mikropovídky

  1. P-DP 14693
    Tošková, Kateřina, 1981-
    Pokus o žánrové vymezení a typologii mikropovídky [rukopis] / Kateřina Tošková. -- 2008. -- 106 l., ix l. příl. -- Abstrakt: Předmětem práce je genologická analýza deseti děl současné české literatury, z nichž sedm je natolik specifických, že je lze považovat na nový žánr - mikropovídku. Na základě důkladného rozboru byly stanoveny následující konstitutivní znaky mikropovídky: jde o prozaický útvar velmi krátkého rozsahu (do 1 až 2 stran), který na minimální ploše zachycuje jedinou banální situaci z každodenního života hlavní postavy; vše je nahlíženo s ironií a nadsázkou a realita je zobrazována jako absurdní a postrádající logiku; základem je nonsensový humor, jehož hlavním znakem je absence logického rozuzlení, tj. v závěru moment zklamaného očekávání. Mikropovídky vystupují v souborech/sbírkách, jejich kompozice je ale fragmentární, jednotlivé texty na sebe nenavazují a jsou vyměnitelné či zaměnitelné. První mikropovídky se objevují v české literatuře na počátku 90. let 20. století, zejména v tvorbě Ivana Wernische a postupně i dalších autorů: Jaroslava Pížla, Mariana Pally, Františka Řezníčka či Patrika Linharta. Inspirační zdroje mikropovídky jsou poměrně rozsáhlé: od básní v próze (francouzská literatura 19. století) přes expresionistické grotesky a dadaismus (počátek 20. století) až po absurdní drama, patafyziku a postmodernu (od 60. let do současnosti).. -- Abstrakt: The object of this thesis is a genologíc analysis of ten works of present Czech literature, of which seven is so far specific as to be considered a new genre - a micro-story. On the base of a thorough explication the following constitutive features of a microstory were defined: the point in question is that it is a prosaic literary piece of a small size (up to 1 or 2 pages) that on a minimal area portrays one banal situation from everyday life of the main hero. Everything is viewed with irony and exaggeration and reality is pictured as absurd and lacking logic; the essence is nonsense humour, of which the main feature is the absence of logical gag, it means the moment of falling short of the reader´s expectations. The micro-stories come out in collections, although their composition is fragmental, the individual texts do not link up and are interchangeable. The first micro-stories in the Czech literature appear at the beginning of the 90s in the 20th century, especially in Ivan Wernisch' literary output and later gradually followed by Jaroslav Pížl`s, Marian Palla`s, František Řezníček`s or Patrik Linhart's literary output. The sources of inspiration for micro-stories are relatively extensive: from the poems in prose (French literature of the 19th century) over the expressionist grotesque and Dadaism (the beginning of the 20th century) up to the absurd drama, pataphysics and postmodernism (from the 60s up to present).
    Koten, Jiří, 1979-. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. Katedra bohemistiky
    česká literatura - analýza - 20.-21. stol.. literární tvorba - 20.-21. stol. mikropovídka. žánr. současná česká literatura. literární teorie. genologie. micro-story. genre. present Czech literature. theory of literature. theory of genres. diplomové práce
    808.1. 821.162.3. (043)378.2

Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.