Number of the records: 1  

Školní zralost a připravenost z pohledu poradenských pracovníků ve školství

  1. Title statementŠkolní zralost a připravenost z pohledu poradenských pracovníků ve školství / Tereza Hejnová
    Personal name Hejnová, Tereza, (dissertant)
    Phys.des.95 listů
    NoteVedoucí práce Zdeněk Svoboda. Oponent Arnošt Smolík
    AbstractDiplomová práce s názvem "Školní zralost a připravenost z pohledu poradenských pracovníků ve školství" je tematicky orientována na problematiku školní zralosti a její diagnostiky, se zvláštním zřetelem na cílovou skupinu žáků se sociálním znevýhodněním. Teoretická část vychází z aktuálních poznatků v oblasti poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, činnosti školských poradenských zařízení a školních poradenských pracovišť, problematiky školní zralosti a připravenosti, jejich hodnocení a metod využívaných v dané oblasti. Pozornost je rovněž věnována problematice sociálního vyloučení a sociálního znevýhodnění ve vzdělávání. V praktické části práce jsou prezentovány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumného šetření zacíleného na analýzu metod a postupů využívaných v rámci diagnostiky školní zralosti a připravenosti, analýzu navrhovaných mechanismů podpory u žáků diagnostikovaných jako školně nezralých nebo nepřipravených, či postupů využívaných již v rámci poskytované podpory. Data byla získávána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s pracovníky školských poradenských zařízení a školních poradenských pracovišť. Výstupem práce jsou strukturovaná doporučení pro praxi poradenských pracovníků v dané oblasti.
    This thesis called "School Maturity and School Readiness from the Perspective of Counselors in Education" occupies with the issue of school maturity and its diagnostics, with special regard to the target group of students with social disadvantages. The theoretical part is based on current knowledge in the provision of counseling services in schools and school counseling facilities, the activities of school counseling facilities and school counseling staffs, issues of school maturity and readiness, their evaluation and methods used in the field.the attention is dedicated to the issue of social exclusion and social disadvantage in education. The practical part of the thesis presents the results of a qualitatively oriented research aimed at analyzing the methods and procedures used in diagnosing school maturity and readiness, analysis of proposed support mechanisms for school immature or unprepared, or procedures used in their support. Data were obtained through semi-structured interviews with counselors of school counseling facilities. The conclusion of this thesis are recommendations for the practice of counselors in the field. This thesis called "School Maturity and School Readiness from the Perspective of Counselors in Education" occupies with the issue of school maturity and its diagnostics, with special regard to the target group of students with social disadvantages. The theoretical part is based on current knowledge in the provision of counseling services in schools and school counseling facilities, the activities of school counseling facilities and school counseling staffs, issues of school maturity and readiness, their evaluation and methods used in the field.the attention is dedicated to the issue of social exclusion and social disadvantage in education. The practical part of the thesis presents the results of a qualitatively oriented research aimed at analyzing the methods and procedures used in diagnosing school maturity and readiness, analysis of proposed support mechanisms for school immature or unprepared, or procedures used in their support. Data were obtained through semi-structured interviews with counselors of school counseling facilities. The conclusion of this thesis are recommendations for the practice of counselors in the field.
    Another responsib. Svoboda, Zdeněk, 1976- (thesis advisor)
    Smolík, Arnošt (opponent)
    Another responsib. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. Katedra speciální a sociální pedagogiky (degree grantor)
    Subj. Headings školní zralost * odklad školní docházky * zahájení školní docházky * školní poradenství * sociální vyloučení
    Subj. Headings školní zralost a připravenost * školní nezralost * školní nepřipravenost * sociální znevýhodnění * žák se sociálním znevýhodněním * poradenství * vzdělávání * school maturity and readiness * school immaturity * school unreadiness * social disadvantage * social exclusion * pupil with a social disadvantage * counseling * education
    Form, Genre diplomové práce
    Conspect373.2/.3 - Předškolní a primární výchova a vzdělávání
    UDC37.014.531-021.68 * 373.29 * 364.624.4 * 37.048 * (043)378.2
    CountryČesko
    Languagečeština
    URLhttps://portal.ujep.cz/StagPortletsJSR168/CleanUrl?urlid=prohlizeni-prace-detail&praceIdno=00186654
    Document kindDiploma theses
    Call numberBarcodeSublocationVolný výběrInfo
    DA 136193300713619sklad CIn-Library Use Only

Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.