Počet záznamů: 1
Jazyková výuka sociálně znevýhodněných žáků na 2. stupni českých ZŠ (a na středních školách) založená na principech češtiny pro cizince
Údaje o názvu Jazyková výuka sociálně znevýhodněných žáků na 2. stupni českých ZŠ (a na středních školách) založená na principech češtiny pro cizince / Jiřina Šimunská Osobní jméno Šimunská, Jiřina, (autor diplomové práce nebo disertace) Fyz.popis 79 listů : ilustrace Poznámky Vedoucí práce Karel Kulich. Oponent Jiří Hasil Abstrakt V předkládané bakalářské práci se autorka zabývá jazykovou výukou sociálně znevýhodněných žáků na druhém stupni základních škol a na středních školách, přičemž hlavní pozornost je věnována romským žákům. Vychází z předpokladu, že spisovná čeština pro tyto žáky nepředstavuje jazyk mateřský, ale jazyk druhý, a proto by ve výuce měly být uplatňovány metody používané při výuce češtiny jako cizího jazyka. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsou vymezeny pojmy jako mateřský, druhý a cizí jazyk, popsán romský etnolekt češtiny a charakterizován žák ze sociálně znevýhodněného prostředí. Praktická část se opírá o jazykovou analýzu psaných textů romských žáků, přičemž cílem je popsat jejich specifické odchylky od spisovné normy a navrhnout vhodné výukové metody a modelová cvičení inspirovaná výukou češtiny pro cizince. This bachelor thesis focuses on the language education of socially disadvantaged pupils at lower and upper secondary schools, with a particular emphasis on Roma students. It is based on the premise that standard Czech functions as a second language rather than a mother tongue for many of these pupils. Therefore, it proposes that teaching methods used in Czech as a foreign language should be incorporated into their language instruction. The thesis is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical section defines key concepts such as mother tongue, second language, and foreign language, and it characterizes the Roma ethnolect of Czech and the socially disadvantaged pupil. The practical part presents a linguistic analysis of texts written by Roma pupils, aiming to identify specific deviations from the standard language norm. Based on the findings, the work suggests suitable teaching strategies and model exercises inspired by foreign language instruction. Dal.odpovědnost Kulich, Karel, 1972- (vedoucí diplomové práce nebo disertace)
Hasil, Jiří, 1957- (oponent)Dal.odpovědnost Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. Katedra bohemistiky (udělovatel akademické hodnosti) Předmět.hesla čeština jako cizí jazyk * romská mládež Předmět.hesla čeština jako druhý jazyk * čeština pro cizince * romští žáci * romský etnolekt * sociálně znevýhodněné prostředí * jazyková analýza * jazyková výuka * Czech as a second language * Czech for foreigners * Roma pupils * Roma ethnolect * language * education * socially disadvantaged background * language analysis * language edication Forma, žánr bakalářské práce Konspekt 811.162.3 - Čeština MDT 811.162.3'243 * (=214.58)-053.6 * (043)378.22 Země vyd. Česko Jazyk dok. čeština URL https://portal.ujep.cz/StagPortletsJSR168/CleanUrl?urlid=prohlizeni-prace-detail&praceIdno=00197982 Druh dok. Vysokoškolské práce 
Signatura Čár.kód Dislokace Volný výběr Info DA 17150 3300717150 sklad C pouze prezenčně
Počet záznamů: 1